همشهری آنلاین: دانشمندان انگلیسی می‌گویند یک تست آزمایشگاهی را ابداع کرده‌اند که می‌‌‌تواند با دقت میان سرطان پروستات و بافت سالم پروستات یا بیماری‌های دیگر آن تفاوت بگذارد و در آینده به مردان کمک کند که از درمان‌های غیرضروری اجتناب کنند.

prostate cancer

به گزارش رویترز پژوهشگران در شرکت ژنتیک و ابزارهای تشخیصی Oxford Gene Technology =OGT می‌گویند که مجموعه‌ای پیام‌های زیستی یا شاخص‌های زیستی (بیومارکرها) را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند در آزمایش‌‌ها بر روی‌های نمونه‌های اولیه آزمایشگاهی میان بافت سالم پروستات و بزرگی خوش‌خیم پروستات و بافت سرطانی پروستات با دقت 90 درصد تفاوت بگذارد.

به گفته این پژوهشگران آزمایش کاملی که در درمانگاه‌ها قابل‌استفاه باشد، دست کم تا 5 سال دیگر در دسترس قرار خواهد گرفت، اما نتایج بررسی مقدماتی آنها بر روی 130 نمونه بافتی، نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است، به خصوص که در مورد سرطان پروستات تشخیص دقیق‌تر به شدت مورد نیاز است.

سرطان پروستات به طور تخمینی 258000 نفر را در سال 2008 در آمریکا کشته است و دومین علت شایع مرگ ناشی از سرطان در آمریکا به حساب می‌آید.

موثرترین آزمایش‌های غربالگری که اکنون در دسترس هستند بر اساس یک شاخص زیستی منفرد است که "آنتی‌ژن اختصاصی پروستات" (PSA) نامیده می‌شود. اما آزمایش PSA اختصاصیت پایین دارد، به عبارت دیگر میزان پاسخ‌های مثبت کاذب (فرد سرطان ندارد ولی نتیجه آزمایش مثبت می‌شود) بالا است و در نتیجه به جراحی‌ها و پرتودرمانی‌های غیرضروری منجر می‌شود.

یک بررسی که نتایج آن در سال گذشته منتشر شد نشان داد که آزمایش غربالگری روتین با استفاده از PSA باعث شده است که در بیش از یک میلیون آمریکایی که مشکل پروستات نداشتند،‌ تشخیص وجود سرطان داده شود.

جان آنسون، از OGT در این باره گفت: "نیازی واقعی به آزمایشی بسیار حساس - که اغلب موارد سرطان پروستات را شناسایی کند- در عین حال اختصاصی - بیماری‌های دیگر را اشتباها سرطان پروستات تشخیص ندهد- وجود دارد."

او افزود: "بررسی مقدماتی ما امیدوار کننده بود، زیرا توانست میان نمونه‌های شناخته‌شده سرطان پروستات، بزرگی خوش‌خیم پروستات و پروستات سالم با دقت و اختصاصیتی بسیار بهتر از آزمایش‌های موجود تفاوت بگذارد."

آنسون که این یافته‌ها را در کنفرانسی درباره تشخیص سرطان در روز سه‌شنبه 28 سپتامبر در آمریکا ارائه می‌کرد، گفت این آزمایش برای شناسایی به اصطلاح اتوآنتی‌بادی‌ها- آنتی‌بادی‌های (پادتن‌های) تولید شده بوسیله دستگاه ایمنی بر ضد پروتئین‌های خود بدن- طراحی شده است.

گرچه این نوع آنتی‌بادی‌ها به طور معمول با بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس و دیابت نوع 1 ارتباط داده می‌شوند،‌ دستگاه ایمنی در پاسخ به بیماری‌های دیگر از جمله سرطان نیز آنتی‌بادی تولید می‌‌کند، که ناشی از تغییراتی است که در پروتئین‌های سلول‌ها در سیر بیماری سرطان ایجاد می‌شود.

آنسون گفت:‌ "آزمایش غربالگری ما شیوع این اتوآنتی‌بادی‌ها را به عنوان شاخص‌های ابتدایی سرطان جستجو می‌کند."

او گفت این آزمایش نه تنها می تواند به عنوان یک سیستم هشدار بسیار زودرس برای سرطان پروستات عمل کند،‌ بلکه بالقوه ممکن است برای شناسایی ابتدایی سایر اشکال سرطان نیز به کار رود.

این پژوهشگران گفتند که اکنون در حال آزمایش یافته‌های‌شان بر روی 1700 نمونه از بیماران مبتلا به سرطان پروستات، افراد بدون سرطان، بیماران مبتلا به سرطان‌های دیگر و بیماران مبتلا به عارضه‌های خوش‌خیم پروستات هستند.

آنها همچنین در حال انجام دادن آزمایش‌های بر روی سرطان روده و نوعی از سرطان ریه به نام سرطان غیر-سلول کوچک  (non-small cell) هستند.

کد خبر 117293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز