همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند برنزه کردن سالنی با دستگاه‌های سولاریوم خطر یک نوع مرگبار سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

tanning

برنزه کردن بدون نور آفتاب با لامپ های برنزه کردن (دستگاه‌های سولاریوم) بسیاری از افراد را در سال‌های اخیر به خود جلب کرده است. آمارها در آمریکا نشان می‌دهد روزانه یک میلیون نفر- که بیش از دو سوم آنها زن و اغلب زیر 30 سال هستند- به برنزه کردن سالنی با سولاریوم می‌پردازند.

آمار در آمریکا نشان می‌دهد که از سال‌های 1980 به بعد در حالیکه میزان بروز بسیاری از سرطان‌ها کاهش یافته است، ملانوم، مرگبارترین نوع سرطان پوست شیوع بیشتری یافته است. بر اساس گزارش موسسه ملی سرطان آمریکا، میزان بروز ملانوم در زنان در سنین 20 تا 49 در فاصله سال‌های 1975 تا 2007 بیش دو برابر شده است.

بسیاری از سازمان‌های بهداشتی و انجمن‌های پزشکی آمریکا (از جمله آکادمی متخصصان پوست آمریکا و بنیاد ملی سرطان) به این نتیجه رسیده‌اند که سالن‌های برنزه کردن و دستگاه‌های سولاریوم (تخت‌های برنزه کردن) با افزایش این نوع خطرناک سرطان پوست ارتباط دارد و خواستار اعمال قوانین سخت‌تری در این مورد شده‌اند.

دستگاه‌های سولاریوم یا تخت‌‌های برنزه کردن که در سالن‌های زیبایی مورد استفاده هستند، با تاباندن پرتوهای ماورای بنفش نوع A یا UVA و تحریک سلول‌های رنگدانه‌ای پوست (ملانوسیت‌ها) باعث برنزه شدن پوست می‌شوند. گرچه پرتوهای ماورای بنفش نوع B یا UVB را معمولا با سرطان پوست ارتباط می‌دهند، اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد، پرتوهای نوع A هم در سرطان پوست نقش دارند.

یک بررسی اخیر در دانشگاه مینه‌سوتا قوی‌ترین شواهد درباره رابطه برنزه کردن سالنی و سرطان پوستی از نوع ملانوم - مرگبارترین نوع سرطان پوست - را به دست داده است.

پژوهشگران در این بررسی اطلاعات مربوط به 1167 نفر را که در فاصله سال‌های 2004 تا 2007 تشخیص ملانوم در آنها داده شده بود را با اطلاعات مربوط به 1101 نفر که از لحاظ سنی وجنسی با گروه اول تطبیق داده شده بودند، و مبتلا به سرطان نبودند، مقایسه کردند.

پژوهشگران از این افراد در باره هنگام شروع استفاده ، مدت استفاده و تعداد جلسات برنزه کردن سالنی، و وسائل مورد استفاده برای این کار سوال کردند. آنها همچنین این افراد را درباره موارد سوختگی پوستی ناشی از دستگاه‌های برنزه کردن سالنی و سایر عوامل خطرساز برای سرطان ملانوم ماند سابقه خانوادگی این بیماری مورد پرسش قرار دادند.

در مجموع برنزه کردن سالنی با 74 درصد احتمال بیشتر دچار شدن به این نوع سرطان همراهی دارد. به علاوه هر چه تعداد جلسات برنزه کردن وشدت قرارگیری در پرتوهای ماورای بنفش بیشتر بود، میزان خطر افزایش می‌یافت.

برای مثال شخصی که 50 ساعت یا بیشتر (یا بیش از 100 جلسه یا 10 سال یا بیشتر) با سولاریوم برنزه شده است، نسبت به فردی که اصلا با سولاریوم برنزه نشده است، 2.5 تا 3 برابر بیشتر در معرض سرطان پوست از نوع ملانوم است.

در صورتی که از وسائل به اصطلاح "پرشدت یا پرفشار" استفاده شود، این احتمال سه تا چهار برابر دیگر بالا می‌‌رود. جامعه سرطان آمریکا می‌گوید لامپ‌های برنزه کردن پرفشار تا 15 برابر نور خورشید پرتوهای ماورای بنفش به پوست می‌تابانند.این

پژوهشگران نتیجه می گیرند که هیچ نوع برنزه کردن سالنی را نمی‌توان بی خطر محسوب کرد. در واقع برنزه کردن سالنی از برنزه کردن با نور آفتاب خطرناک‌تر است.

در این بررسی این نوع برنزه کردن نسبت به برنزه کردن تفریحی با نور آفتاب یا قرار گرفتن معمول در نور آفتاب با احتمال بیشتری باعث بروز سرطان پوستی ملانوم می‌شد.

البته نباید نتیجه گرفت که باید سالن‌های برنزه کردن را رها کرد و به سوی برنزه کردن در آفتاب در کنار ساحل شتافت؛ هر نوع برنزه شدن نشانه آسیب پوستی است و ممکن است خطر سرطان پوست را بالا ببرد.

Men's Health Watch

کد خبر 139357

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز