همشهری آنلاین: مکانیسم بیولوژیک آفتاب سوختگی به عنوان واکنش دفاعی بدن در برابر اشعه فرابنفش خورشید در نتیجه آسیب دیدن RNA سلول‌های پوستی است.

ultraviolet

پژوهشگران دانشگاه سن دیه گو در کالیفرنیا امیدوارند با این کشف از بروز علائم آفتاب سوختگی چون تورم بکاهند.
به گزارش مهر، ریچارد ال گالو- استاد دانشکده پزشکی سن دیه گو و سرپرست این تیم تحقیقاتی گفت: بیماری‌های پوستی زیادی هستند که از طریق تابش اشعه فرابنفش قابل درمان هستند اما از آنجا که این اشعه می‌تواند باعث سرطان پوست شود محتاط‌تر عمل می‌کنیم. نتایج این تحقیق به ما کمک خواهد کرد تا از تابش فرابنفش استفاده مفیدتری داشته باشیم.

تابش اشعه فرابنفش باعث شکسته شدن اجزای نوع خاصی از RNA ها می‌شود که در فرآیند ساخت پروتئین اثر مستقیم ندارند.

سلول‌هایی که فرابنفش دریافت کرده‌اند RNA هایی می‌سازند که باعث می‌شود سلول‌های همجوار سلول‌های آسیب دیده توسط نور خورشید ورم کنند.ما این مکانیسم دفاعی بدن را به عنوان آفتاب سوختگی می‌شناسیم.

گالو در گفتگو با نیوزمدیکال گفت: این فرآیند تورم برای ترمیم پوست بسیار حائز اهمیت است. علم ژنتیک می‌تواند کمکمان کند تا با سرطان پوست مقابله کنیم.
وی افزود: ما با بررسی عملکرد ژن‌های موش به این نتایج رسیدیم. سیستم ژنتیکی موش و انسان بسیار شبیه به هم است اما نمی‌دانیم جهش‌های ژنتیکی در انسان می‌تواند در واکنش آنها به نور خورشید تغییری ایجاد کند یا نه.

 

کد خبر 176932
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز