همشهری‌آنلاین: در حالی مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از افزایش ۴ تا ۸ درجه‌ای دما در کشور خبر داد که مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با هشدار نسبت به افزایش میزان اشعه فرابنفش UV در پایتخت گفت که میزان این اشعه از روز دوم تیر تا کنون رو به افزایش است و هم‌اکنون در مرحله «خطر بسیار زیاد» قرار دارد.

به گزارش ایسنا، پرویز رضازاده مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: پس از کاهش قابل توجه دمای هوا در نیمه شمالی کشور در 5 روز گذشته، بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان می دهد که از روز یکشنبه 5 تیر تا روزهای پایانی هفته جاری دمای هوا در بیشتر نقاط کشور بویژه نیمه شمالی بین 4 تا 8 درجه افزایش یابد.

وی افزود: طی روزهای شنبه ، یکشنبه و دوشنبه (4، 5 و 6 تیر) در برخی نقاط استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل و در روزهای شنبه و یکشنبه در دامنه‌های البرز مرکزی و برخی نقاط استان‌های مرکزی ، زنجان و همدان شرایط برای رگبارهای موقتی باران گاهی با رعد و برق با وزش باد فراهم است.

وی افزود، طی روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه در برخی نقاط استانهای ایلام و خوزستان و با شدت کمتر در برخی نقاط استان‌های کرمانشاه و بوشهر باد و گرد و خاک دور ازانتظار نیست.

دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با اشاره به این که بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام شده میزان اشعه فرابنفش UV از روز دوم تیرماه تا کنون رو به افزایش است و هم‌اکنون در مرحله «خطر بسیار زیاد» قرار دارد گفت: بر اساس شاخصه‌های موجود میزان اشعه فرابنفش UV به 5 بخش تقسیم می‌شود که یک تا 2 آن بی‌خطر، 3 تا 5 کم‌خطر، 6 تا 7 خطر زیاد، 8 تا 10 خطر بسیار زیاد و 11 به بالا خطر بسیار شدید است.

وی با اشاره به این که اشعه فرابنفش انرژی الکترومغناطیسی است که طول موج کوتاه و انرژی زیادی دارد و برای چشم انسان نامرئی است و در طیف الکترومغناطیسی ، بین اشعه ایکس و نور مرئی قرار دارد، افزود: وجود این اشعه در نور خورشید باعث آفتاب سوختگی پوست بدن می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر این که اشعه ماورای بنفش نور خورشید به 3 دسته UVB ،UVA و UVC با طول موج‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شود تصریح کرد: حدود 95 درصد اشعه ماورای بنفش خورشید که به سطح زمین می‌رسد از نوع UVA است.

وی تصریح کرد: میزان اشعه UV متأثر از میزان نور خورشید، عرض جغرافیایی، میزان ابرناکی، ارتفاع، اوزون و انعکاس در سطح زمین است خاطرنشان کرد: افزایش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی‌های صنعتی موجب می‌شود که میزان عبور اشعه UV از جو زمین افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر این که حدود ظهر (در طول شبانه روز) و در فصل تابستان میزان اشعه فرابنفش افزایش می‌یابد افزود: با کاهش میزان ابرناکی اشعه UV افزایش می‌یابد هر چند با وجود ابری بودن آسمان امکان بالا بودن میزان اشعه UV وجود دارد.

وی با اشاره به این که میزان بالای اشعه فرابنفش UV موجب بیماری‌های پوستی و سرطان پوست می‌شود به شهروندان توصیه کرد حتما بین ساعات 11 تا 16 از تردد در فضای باز و انجام فعالیت‌های ورزشی خصوصا شنا در محیط های رو باز، فعالیت‌های عمرانی و کشاورزی باغبانی در این ساعات خودداری کنند.

مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که میزان اشعه UV در کل کشور در شرایط خطر بسیار زیاد قرار دارد.

کد خبر 138609
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز