چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۷
۰ نفر

پژوهشگر جهاد دانشگاهی لرستان گفت: شهرهای غربی کشور اشعه ماوراء‌بنفش بیشتری دریافت می‎کنند.

دریافت اشعه ماوراء بنفش بیشتر در شهرهای غربی

 به گزارش ایسنا از منطقه لرستان، شرفی در سمینار تخصصی حفاظت از لایه ازن که به همت کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: براساس تقسیمات جوی، نزدیک‎ترین لایه به کره زمین، تروپوسفر است که 10درصد ازن را شامل می‎شود.

وی ادامه داد: 90درصد دیگر ازن در لایه استراتوسفر واقع است که ازن خود واژه‎ای یونانی بوده و به‌معنای بوی تند است. شرفی اضافه کرد: از اشعه ماوراء بنفش تنها حدود 10درصد آن به زمین می‎رسد. این پژوهشگر جهاد دانشگاهی لرستان اذعان کرد: مهم‎ترین عامل تخریب ازن، CFC‌ها بوده که کمترین غلظت در قطب جنوب مشاهده شده است. وی اذعان کرد: وسعت حوزه مشاهده شده در قطب جنوب به اندازه کل مساحت کشور آمریکاست که از سال 1960تا 1990ضخامت ازن کم شد اما باز روند بهبود در سال 2004مشاهده شد. شرفی یادآور شد: پس از پیوستن ایران به پروتکل مونترال، نخستین مرکز حفاظت از ازن در اصفهان تأسیس شد.

این پژوهشگر جهاد دانشگاهی لرستان اظهار کرد: شهرهایی که در مناطق غربی کشور هستند به‌دلیل شیب و ارتفاع بیشتر و نیز هوایی پاک‎تر، اشعه UV بیشتری هم دریافت می‎کنند. وی گفت: فعلا عملکرد پروتکل بر کاهش گاز CFC متمرکز است.

کد خبر 231462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز