همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که شیشه‌های درهای ماشین در برابر پرتوهای زیانبار نور خورشید نمی‌تواند محافظت ایجاد کند، بنابراین شاید بهتر باشد حتی هنگام رانندگی هم عینک آفتابی زد و کرم ضدآفتاب به پوست مالید.

car

به گزارش رویترز بر اساس این بررسی با اینکه شیشه جلوی ماشین قسمت عمده پرتوهای ماورای بنفش ناشی از نور خورشید را فیلتر می‌کنند، شیشه‌های درهای ماشین به میزان‌های متفاوتی حفاظت در برابر این پرتوها را که  أب مروارید و پیری پوست ارتباط دارند، ایجاد می‌کنند.

این بررسی که در کالیفرنیا انجام شد، نشان داد که شیشه‌های جانبی برخی از ماشین‌ها فقط تا حد ۵۰ درصد حفاظت ایجاد می‌کنند.

به گفته این پژوهشگران حتی ماشین‌هایی که در کارخانه با شیشه‌های رنگی تولید می‌شوند، لزوماً در برابر پرتوهای ماورای بنفش حفاظت ایجاد نمی‌کنند.

پرتوهای ماورای بنفش بخش کوچکی از پرتوهای خورشید را تشکیل می‌دهند، اما بیشترین آسیب را به پوست انسان می‌زنند. پرتوهای ماورای بنفش نوع A یا UV-A  بیشترین میزان این پرتوها در سطح زمین را تشکیل می‌هند و قدرت نفوذ بیشتری دارند.

ازآنجایی‌که طرف چپ بدن رانندگان در کشورهایی که رانندگی از راست انجام می‌شود، در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، این پژوهشگران  پرتوهای ماورای بنفش را مسئول افزایش موارد سرطان‌های پوستی می‌داند که در طرف چپ بدن ایچاد می شوند.

پرتوهای ماورای بنفش می‌توانند از میان ابرها و شیشه عینک بگذرند

این پژوهشگران نورسنج UV-A را در شماری از ماشین فروشی‌های لوس‌آنجلس در یک روز بی‌ابر در ماه مه به کار بردند.

پنجره‌های جلوی ماشین‌ها به طور میانگین ۹۶ درصد از پرتوهای UV-A را  سد کردند. میزان این حفاظت بر حسب ماشین‌های متفاوت از ۹۵ تا ۹۸ درصد متفاوت بود.

اما شیشه‌های جانبی ماشین‌ها از این لحاظ توانایی کمتری داشتند. درصد  سد شدن پرتوهای UV-A  از ۴۴ درصد تا ۹۶ درصد متفاوت بود. فقط ۴ خودرو  از ۲۹ خودروی آزمایش شده بیش از ۹۰ درصد پرتوهای UV-A را سد می‌کردند.

به گفته کارشناسان شیشه های جلوی ماشین چون از نوع چندلایه هستند تا در هنگام شکستن گسیخته نشوند، بیشتر پرتوهای ماورای بنفش را سد می‌کنند، اما شیشه‌های جانبی ماشین معمولا از شیشه حرارت‌ دیده ساخته می‌‌شوند.

بنابراین حتی هنگام نشستن در ماشین نیز باید عینک ضدآفتابی که هر دو نوع پرتوی UV-A و UV-B را سد کند و کاملا دور چشم‌ها را بپوشاند، ضروری است. پوشیدن لباس‌های آستین‌یلند و استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با فاکتور محافظت از خورشید بالا نیز در رانندگی‌های درازمدت در روزهای آفتابی توصیه می‌شود.

کد خبر 333733

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha