مجموع نظرات: ۲
دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان پوست و چشم درباره اثرات منفی اشعه فرابنفش بر سلامتی انسان، هشدار می‌دهند.

اشعه فرا بنفش

یک فوق تخصص چشم پزشکی در گفت و گو ایرنا اظهار کرد: تابش اشعه فرابنفش عوارضی بر تمام سطوح چشم بر جای می‌گذارد و شایع‌ترین دلیل شناخته شده برای سرطان‌های پلک و ملتحمه چشم است.

دکتر غلامرضا خاتمی نیا افزود: ایجاد تومور بر روی پلک و ملتحمه، سوختگی روی سطح قرنیه و ناخنک در چشم از دیگر عوارض اشعه فرابنفش است.

وی ادامه داد: ناخنک ضایعه خوش خیمی است که تغییراتی بر سطح چشم ایجاد می‌کند به صورتی که از ملتحمه شروع شده و قرنیه را می‌پوشاند و باعث کاهش دید و قرمزی چشم می‌شود و باید عمل جراحی شود.

خاتمی نیا گفت: خشکی چشم، آب مروارید در سن پایین، عوارض بر روی شبکیه و در نتیجه ایجاد بیماری استحاله در چشم (تخریب لکه زرد)در سن پایین از دیگر اثرات منفی اشعه فرابنفش است.

این فوق تخصص چشم پزشکی اضافه کرد: برای پیشگیری از این عوارض، استفاده از عینک دودی استاندارد، کلاه لبه دار توصیه می‌شود و افرادی مانند کشاورزان و ماموران پلیس که به صورت مستمر در معرض آفتاب هستند باید زیر سقف، و یا از اتاقک موقت و یا چتر استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه کودکان و افراد مسن 2 گروه در معرض خطر بیشتر هستند بیان کرد: این گروه‌ها در زمانی که تابش آفتاب شدید تر است از ساعت 9 صبح تا پنج بعدازظهر از حضور در محیط‌های باز خودداری کنند.

یک متخصص پوست نیز در این باره اظهار کرد: اشعه فرابنفش اثرات مفید و مخربی دارد که اثر مفید آن سنتز ویتامین D است.
دکتر سیما رسایی افزود: سوختگی، قرمزی، خشکی، سوزش، خارش و پوسته پوسته شدن پوست از جمله عوارض اشعه فرابنفش است که در صورت شدید بودن منجر به تاول، سوختگی و زخم می‌شود که با دارو قابل درمان است.

وی بیان کرد: همچنین در موارد شدیدتر اثرات سرطان زایی دارد که اگر فردی به صورت مکرر در معرض آفتاب باشد در حدی که با آفتاب سوختگی، قرمزی، خشکی و خارش مداوم همراه باشد ملانوم بدخیم ایجاد می‌کند که یک نوع از بدترین سرطان‌های پوستی است.

رسایی گفت: b.c.c نوع دیگری از سرطان پوستی است و کشاورزان و کارگران ساختمانی که به واسطه شغل خود به صورت مکرر، مزمن و تدریجی در معرض نور خورشید و اشعه فرابنفش قرار دارند بیشتر در معرض خطر هستند و در این نوع سرطان آفتاب سوختگی و قرمزی و خارش ایجاد نمی‌شود.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: این نوع سرطان گاهی به صورت خال یا زخم به صورت عمده بر روی صورت، اطراف چشم، نزدیک گوش و پلک تحتانی ایجاد می‌شود که درمان آن عمل جراحی است و اگر به موقع درمان شود کشنده نیست.

وی افزود: پیری زودرس، خشکی و پوسته پوسته شدن و چین و چروک از دیگر عوارض اشعه فرابنفش است.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی خوزستان، این اداره کل هم اکنون دستگاهی برای اندازه گیری اشعه فرابنفش ندارد و خریداری دستگاه uv سنج (اندازه گیری اشعه فرابنفش) از برنامه‌های ششم توسعه است.

اطلاعاتی که در خصوص اندازه گیری این اشعه در مدت اخیر ارائه شده پایه علمی ندارد و با استفاده از محاسبات ریاضی و تصاویر ماهواره ای انجام شده است.

خوزستان از اواخر فصل بهار با گرمای زودرس روبه رو شد به صورتی که در برخی روزها دمای هوا به 50 درجه سانتیگراد نیز رسید.

کد خبر 375012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha