شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

محققان با کشف ارتباطی میان مولکول‌های پانکراس ملتهب و مراحل اولیه سرطان لوزالمعده یک معمای بزرگ پزشکی را حل کردند.

لوزالمعده

 به گزارش فارس به نقل از دیلی ساینس، دانشمندان و محققان دانشگاه کالیفرنیا با یافتن یک ارتباط بین مولکول‌های لوزالمعده در حالت ملتهب و مراحل اولیه سرطان لوزالمعده راه‌های جدیدی برای شناسایی، کنترل و درمان ارائه کردند. دانشمندان سال‌هاست روی ارتباط بین دردهای التهابات پانکراس و سرطان پانکراس در طول دوره‌های رژیم غذایی و سیگار کشیدن افراد، تحقیق می‌کنند. در حال حاضر «مایتاس هبروک» هدایت این گروه تحقیقاتی را برعهده دارد که موفق به شناسایی بخشی از این ارتباطات شده‌اند.

در مقاله‌ای که در مجله «سلول سرطانی» به چاپ رسید، نشان داده شد که 2 نوع مولکول وجود دارند که از خود به هنگام التهابات پانکراس، علائمی ایجاد می‌کنند. زمانی که پروتئینی به‌نام MMP7 تحت ‌تأثیر متاستاز قرار دارد یک پروتئین دیگر به نام Stat3 عامل اولیه سرطان پانکراس را ایجاد می‌کند. یکی از مشکلات اساسی این بیماری عدم تشخیص دقیق به‌دلیل نبود صفحه نمایش حساس و قابل اعتماد و دقیق است که پزشکان را در شناسایی این بیماری یاری کند؛ با گذشت زمان و با پیشرفت‌ بیماری امکان جراحی و درمان راحت آن نخواهد بود. هبروک با سرطان پانکراس بسیار آشناست و چون دیابت یکی از علائم هشدار دهنده سرطان پانکراس است مطالعات خود را در حوزه دیابت به‌عنوان یک عامل هشدار دهنده سرطان پانکراس متمرکز کرد. یک بخش مهم از تحقیقات او در سال‌های گذشته پیرامون تغییرات میکروسکوپیک در لوزالمعده است که یک علامت و نشانه اولیه سرطان پانکراس می‌تواند باشد.

هربوک و همکارانش Stat3 را به‌عنوان یک بازیگر کلیدی در تحقیقات خود تعیین کردند. این پروتئین در لوزالمعده تولید می‌شود و می‌تواند به‌عنوان بخشی از فرایند‌ درمان طبیعی سلول‌های لوزالمعده در پاسخ به افزایش التهابات باشد. تحقیقات این گروه که با همکاری دانشگاه یوتا انجام گرفت نشان داد مسدود کردن پروتئین MMP7 در بلوک‌های متاستاز در موش‌ها موجب کوچک‌تر شدن تومورهای سرطانی خواهد شد. لوزالمعده یا پانکراس غده‌ای پهن و دراز است که در قسمت فوقانی شکم و پشت معده قرار گرفته است. پانکراس، هم یک غده درون ریز و هم برون‌ریز است که آنزیم‌ها و مواد دیگری ترشح می‌کند که مستقیماً وارد محیط روده شده و به هضم پروتئین چربی و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند.

کد خبر 133107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز