جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنگامی که درد ولادی ژوکوفسکی به علت سرطان مغزش، به حد غیرقابل‌تحملی رسید، مقدار بیشتری داروی ضددرد درخواست کرد، اما پزشکان با استناد مقررات بهداشتی در اوکراین درخواست او را رد کردند

cancer

او که نمی‌توانست این ناراحتی را تحمل کند، می‌خواست خودش را از پنجره بیمارستان به بیرون پرت کند، اما یک از هم‌اتاقی‌های‌اش مانعش شد.

سازمان ناظر حقوق بشر (Human Rights Watch) پنجشنبه 12 مه در گزارشی گفت صدها هزار اوکراینی که بیماری‌های لاعلاج دچارند از درمان ضددرد مناسب محروم می‌شوند و مقامات اوکراینی را ترغیب کرد تا اصول راهنمایی بین‌المللی برای درمان درد را بپذیرند

ویکتور پارامونوف، دکتر ارشد در مرکز سرطان‌شناسی ناحیه‌ای چرکاسی در مرکز اوکراین می‌گوید: "این افراد حتی پیش از مرگ با زندگی وداع کرده‌اند."

مقررات اوکراین برای مصرف داروهای ضددرد شبه‌افیونی که در محدودیت‌های قدیمی دوران شوروی و مبارزه دولت با مصرف غیرقانونی مواد روانگردان ریشه دارد، از سخت‌ترین موارد در دنیا شمرده می‌شود. بر خلاف اغلب کشورها که بیماران مرفین را به صورت قرص دریافت می‌کنند، این دارو در اوکراین تنها به شکل تزریقی و تنها از یک پرستار حرفه‌ای قابل دریافت است که خودش هم آن را تزریق می‌کند. تجویز مرفین نیاز به تایید گروهی از پزشکان و دریافت‌های مجوزهایی دارد که به دست آوردن آنها سخت است.

اصول راهنمای سازمان جهانی بهداشت تاکید می‌کند که بیماران باید به هر میزان که نیاز دارند، داروهای ضددرد دریافت کنند. اما اغلب پزشکان اوکراینی بر اساس دستورات یک شرکت داروسازی محلی دوز روزانه مرفین را به 50 میلی‌گرم محدود می‌کنند- که خیلی کمتر از مقدار مورد نیاز برای بیماران دچار درد شدید است.

برخی از پزشکان، درباره بیمارانی که درد شدید اغلب آنها را در مرز خودکشی قرار می‌دهد، با پذیرفتن خطر زندان به خاطر مالکیت و توزیع غیرقانونی مواد مخدر، قانون را زیرپا می‌گذارند، تا رنج بیماران‌شان را تسکین دهند.

گزارشی که سال گذشته بوسیله "هیئت بین‌المللی کنترل مواد مخدر"، یک سازمان وابسته به سازمان ملل متحد که بر موضوع مواد مخدر نظارت دارد، منتشر کرد، می‌گوید دسترسی به داروهای ضددرد شبه‌افیونی در اوکراین "بسیار ناکافی " است.

کارشناسان می‌گویند محدودیت‌های اعمال شده در اوکراین بر مصرف فزاینده مواد مخدر در این کشور تاثیری نداشت است و در عوض باعث محروم شدن بیماران در حال مرگ یا به شدت دچار درد از یک مرگ آرام و محترمانه شده است.

پارامونوف می‌گوید: "‌پزشکی محل رشد اعتیاد به مواد مخدر نیست، پزشکی از همه کارتل‌های قاچاق مواد مخدر تحت کنترل بیشتری است و این قوانین سخت حق بیمار برای دریافت کمک پزشکی را پایمال می‌کند."

یوری گابسکی، مقام مسئول مراقبت‌های تسکینی در وزارت بهداشت اوکراین قبول دارد که "مشکلی بزرگ وجود دارد"، اما می‌گوید دولت از قبل انجام اصلاحات برای در دسترس قرار دادن بیشتر داروهای ضددرد را شروع کرده است.

مبارزه 10 ساله ولاد با سرطان آرزوهای او را برای اینکه متخصص علوم کامپیوتر شود، بر باد داد. او سال گذشته در 27 سالگی در حالیکه از بیمارستان‌ها یکی پس دیگری او را جواب می‌کردند،‌ نهایتا مرخص شد تا در خانه بمیرد. او در حالی که مادرش به مقامات التماس می‌کر، دوز بالاتری از ضددردهای مخدر به او بدهند، سه سال را با دردی جانکاه گذراند.

مادر 50 ساله او نادژدا که مدیر یک کارخانه محلی تولید کود است، در حالیکه صدای ناله ولادی ساختمان آپارتمان‌شان را پر کرده بود، مجبور بود با اتهامات معتاد بودن پسرش و قاچاقچی بودن خودش مقابله کند.

پس از فشار از جانب قانونگذاران محلی و فعالان اجتماعی، به ولادی روزانه 50 میلی‌گرم در روز اومنوفون، یک ضدرد مخدر شبیه مرفین داده شد. اما این مقدار برای تسکین درد او کافی نبود.

ویلم شولن، کارشناس داروهای تحت کنترل در سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بیمارانی مانند ولادی روزانه دست کم به 75 میلی‌گرم داروی مخدر دارند و برای سه ماه پایانی زندگی این مقدار باید تا 4000 میلی‌گرم در روز بالا برده می‌شد.

آنجلا مارچنکو، پژوهشگر در شرکت "سلامت برای مردم"، تولیدکننده مرفین در اوکراین، می‌گوید این شرکت در نظر دارد تولید این دارو را به صورت قرص شروع کند. اما از محدودیت دوز روزانه مرفین دفاع می‌کند و می‌گوید بیماران به مرفین معتاد می‌شوند و در صورتی دوزهای بالاتر دارو به آنها داده شود، دچار عوارض جانبی می‌شوند.

شولن از سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این ادعا حقیقت ندارد.

او می‌گوید: "هیچ دوز حداکثر برای مرفین وجود ندارد."

و می‌افزاید "مطرح کردن اعتیاد برای بیمار لاعلاج و در حال مرگ نامربوط است. همیشه باید بیماران دچار درد را تسکین داد. این کار تعهدی اخلاقی برای همه ماست. او می‌خواست خودش را پرت کند تا کشته شود و از شکنجه درد ناشی از سرطان راحت شود."

کد خبر 134784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز