یکشنبه ۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) چهارشنبه 25 اکتبر ( 3 آبان) اعلام کرد که مصرف داروی تلبیوودین(telbivudine) ساخت شرکت نوارتریس را برای درمان بزرگسالان مبتلا به هپاتیت مزمن B تایید کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز FDA در بیانیه‌ای اعلام کرد این دارو با نام تجارتی تیزکا (Tyzeka)با مصرف یک بار در روز معمولا به خوبی تحمل می‌شود و عوارض جانبی آن خفیف تا متوسط  است.

براساس آمار FDA هر سال 70000 آمریکایی به این عفونت مزمن ویروسی کبد مبتلا می‌شوند و 5000  آنها در نتیجه عوارض ناشی از بیماری فوت می‌کنند. هپاتیت B از راه خون و آمیزش جنسی منتقل می‌شود.

استیون گالسون رئیس مرکز ارزیابی و پژوهش دارو در FDA د راین باره گفت: "تیزکا یک گزینه جدید درمانی در اختیار پزشکان قرار می‌دهد."

FDA می‌گوید عوارض جانبی شایع تزیکا شامل بالارفتن میزان آنزیمی که ممکن است به ضعف عضلانی منجر شود، عفونت مجاری تنفسی فوقانی، خستگی، سردرد و درد شکمی است.

بر اساس گزارش FDA برخی از بیمارانی که برای چند هفته تا چند ماه این دارو را مصرف کرده بودند دچار درد عضلانی گذرا تا ضعف عضلانی شده بودند، اما پس از قطع دارو این عوارض بهبود پیدا کرده بود.

FDA همچنین اعلام کرد که ثابت نشده است مصرف تیزکا بتواندخطر آلوده کردن دیگران به ویروس هپاتیت B را از راه تماس جنسی یا آلودگی خون کاهش بدهد.

کد خبر 6831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز