همشهری انلاین: سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) داروی جدیدی را برای درمان هپاتیت مزمن C تایید کرده است که می‌تواند در همراهی با سایر داروها درمان این بیماری نابودکننده کبد را سریع‌تر، آسان‌تر و موثرتر کند.

medication

به گزارش یو اس ای تودی داگلاس دیتریش، متخصص بیماری‌های کبد در بیمارستان مونت سینایی نیویورک می‌گوید این داروی جدید به نام سوفوسبوویر (sofosbovir) ساخته شرکت Gilead Sciences بخشی از "انقلابی است که در درمان این بیماری رخ داده است"

دیوید توماس، متخصص کبد در موسسات پزشکی جانز هاپکینز در بالتیمور که با سازندگان دارو در حال حاضر ارتباط مالی ندارد، در این باره می‌گوید: "نتیجه این است که در طول یک سال تا 18 ماه آینده رشته‌ای از داروها مورد تایید قرار خواهند گرفت که درمان هپاتیت C را تقریبا برای هر کسی بسیار ساده خواهند کند و میزان علاج را به بالای 90 درصد خواهند رساند.

بیش از سه میلیون نفر در آمریکا مبتلا ویروس هپاتیت C هستند، که علت اصلی سرطان کبد و پیوند کبد در این کشور است. اغلب مبتلایان تا زمانی که کبدشان شروع به نارسا شدن کند، بی‌علامت هستند، و در این هنگام است که علائم زردی ، خستگی و سایر مشکلات ظاهر می‌شود. تا کنون ، درمان‌های استاندارد سه‌دارویی برای 24 تا 48 هفته برای بیماران تجویز می‌‌شده است، و نیاز به تزریق اینترفرون، نوعی ایمنی‌درمانی، بوسیله خود شخص داشته است که باعث عوارض جانبی آزارنده‌ای مانند علائم شبه‌آنفلوآنزا و نوسان خلق می‌شود.

سوفوسبوویر که با نام تجاری Sovaldi به بازار عرضه می‌شود، اولین درمانی است که برخی از بیماران خواهد توانست ان را فقط برای مدت 12 هفته به همراه فقط یک داروی اضافی و بدون نیاز به تزریق اینترفرون استفاده کنند.

FDA این ترکیب دارویی بدون اینترفرون را برای بیمارانی که سویه‌های ویروس هپاتیت C به نام ژنوتیپ‌های 2 و 3 را دارند، تایید کرده است. برای اغلب بیماران با سویه رایج‌تر ویروس به نام ژنوتیپ 1، سوفسبوویر باید به همراه اینترفرون و دراوی قدیمی‌تر ریباویرین مصرف شود. برخی از بیماران همچنان باید برای 24 هفته درمان شوند.

کد خبر 241757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز