جمعه ۱۹ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه سلامت – مریم غفاری: هپاتیتA شایع‌ترین ویروس درکودکان است که با شروع فصل گرما و عدم‌رعایت نکات بهداشتی افزایش می‌یابد.

دکتر غلامرضا خاتمی، رئیس چهارمین همایش انجمن علمی گوارش و کبد کودکان ایران، با اعلام این خبر افزود: هپاتیت A شایع‌ترین نوع ویروس در کودکان است به‌طوری که تقریبا صددرصد کودکان زیر 10 سال به این ویروس مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه ویروس هپاتیت A از طریق مدفوع، آب آلوده، غذای آلوده و دست‌های آلوده منتقل می‌شود، گفت: هپاتیت A نیازی به درمان ندارد و چه علامت داشته باشد و چه نداشته باشد خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

دکترخاتمی افزود: هپاتیت A خیلی خطرناک نیست و در 99 درصد موارد بعد از یک یا 2هفته کودک مبتلا خودبه‌خود و بدون نیاز به دارو و درمان بهبود پیدا می‌کند.

وی گفت: تنها در یک دهم درصد یعنی به احتمال یک در هزار مورد ویروس هپاتیت Aشکلی پیدا می‌کند که می‌تواند کشنده باشد به همین علت توجه به آن دارای اهمیت است.
رئیس انجمن علمی گوارش و کبد کودکان ایران بیان داشت: هپاتیت A خود را به‌صورت اسهال، بی‌قراری و خستگی در کودک نشان می‌دهد ولی چون این علائم خفیف است تنها با آزمایش خون می‌توان به‌وجود ویروس این هپاتیت در بدن پی برد.

رئیس چهارمین همایش گوارش و کبد کودکان ایران با بیان اینکه در سایر کشورها آمار کودکان مبتلا به این نوع هپاتیت کمتر است، گفت: سطح بهداشتی کشور ما در حدی نیست که مانع از ابتلای کودکان به این نوع هپاتیت شود و کودکان در سنین زیر 10سال خیلی سریع به این بیماری مبتلا می‌شوند.

رئیس انجمن گوارش و کبد کودکان ایران، با اشاره به افزایش شیوع هپاتیت A در فصل گرما، راه انتقال این نوع از هپاتیت را دهانی – مدفوعی برشمرد و افزود: ویروس هپاتیت A از طریق آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع منتقل می‌شود که با افزایش مسافرت‌های تابستانی احتمال بروز این وضعیت بیشتر می‌شود.

عدم‌شست و شوی صحیح ظروف در اماکنی که عده زیادی از آنها استفاده می‌کنند مانند رستوران‌ها و خوابگاه‌ها از عوامل شیوع ویروس این بیماری است.

همچنین ممکن است به خاطر عدم‌شست‌وشوی دست‌ها قبل از تهیه سالاد و امثال آنها یا مصرف مواد غذایی خصوصا آب آلوده باشد. راه‌های جلوگیری از بیماری هپاتیت A آسان است و به‌طور خلاصه افراد پاکیزه خور به آن مبتلا نمی‌شوند.

دکتر غلامرضا خاتمی عنوان کرد: صد درصد کودکان زیر 10 سال ایرانی با ویروس هپاتیت A تماس دارند و نسبت به آن مصون شده‌اند.فراورده‌های خونی آلوده، مایعات بدن، از مادر به فرزند(در هنگام بارداری)، تماس جنسی و مصرف داروهای وریدی از مهم‌ترین دلایل بروز هپاتیتA  هستند.

از شایع‌ترین بیماری‌هایی که در کشور وجود دارد بیماری‌های گوارش و کبد است که علت افزایش این بیماری‌ها به تغییر شیوه زندگی و روش‌های تغذیه، عدم‌تحرک و استرس روزافزون بر می‌گردد.

دکتر رضاملک زاده، فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد، در این‌باره به همشهری گفت: هپاتیت یعنی التهاب، تورم و عفونت کبد.

علامت این بیماری تب، بی‌اشتهایی، خستگی، درد و ناراحتی در قسمت راست و بالای شکم و زرد شدن تدریجی سفیدی چشم و رنگ پوست است که یرقان نام دارد. چندین نوع هپاتیت ویروسی وجود دارد که از آن جمله‌اند هپاتیت A، B، C. درکشور ما هپاتیت ناشی از کبد چرب شیوع بیشتری دارد.

هپاتیت، از رسوب چربی در کبد به‌وجود می‌آید و اساسا ناشی از چاقی و پرخوری است. بخشی از این بیماری‌ها ناشی از تغییراتی است که در شیوه زندگی مردم طی 20 سال گذشته اتفاق افتاده است. در گذشته معمولا بیماری‌ها ناشی از عفونت‌ها و انگل‌ها و... بود و حالا شکل جدیدی از بیماری‌های گوارشی داریم که ناشی از روش‌های تغذیه، عدم‌تحرک و تغییر شیوه زندگی است.

دلیل افزایش این بیماری این است که از 20 سال گذشته، بچه‌های ما خوردن غذاهای جدید را شروع کردند؛ مثل ساندویچ، پیتزا، سس قرمز، نوشابه گازدار، تنقلات مختلف و کاکائو به‌گونه‌ای که میزان مصرف نوشابه‌های گازدار در حال حاضر در کشور ما خیلی بالاست.

همچنین می‌توان گفت حدود 60 درصد مردم تهران وزنشان بیشتر از وزن استاندارد است. بنابر این رابطه‌ای بین شیوه‌های زندگی در 20 سال گذشته و بیماری که در آن موقع شایع بوده وجود دارد. مثلا در گذشته زخم معده و زخم اثنی عشر خیلی شایع بود، در حالی که حالا با موارد کمتری از آنها روبه‌رو هستیم و بیماری رفلاکس زیاد شده است.

یک عامل دیگر هم در ایجاد بیماری‌های گوارشی نقش دارد. یعنی به‌طور کلی خود شهر‌نشینی برای برخی افراد اضطراب آور است. فرق می‌کند که انسان در یک روستای کوچک زندگی کند تا در یک شهر که به‌طور دائم در استرس باشد مانند در استرس رقابت و فعالیت کردن، در استرس ترافیک بودن .

بنابر این استرس است که باعث می‌شود دریچه بین معده و مری شل شود و در نتیجه، اسید بیشتری بالا بیاید.

در مطب، ما می‌بینیم که خیل زیاد جوان‌های 18-17 ساله با این بیماری مراجعه می‌کنند از این‌رو وظیفه یک رسانه‌ای مثل روزنامه است که اطلاعات صحیح و علمی را در اختیار مردم قرار دهد تا به این وسیله برای پیشگیری از بروز این بیماری، کمک مؤثری انجام شود.

هر کسی که دچار هپاتیت ویروسی خصوصا انواع B و C می‌شود ممکن است بعد از طی شدن دوره حاد بیماری بهبود نیافته و گرفتار یک یا تعدادی از عوارض آن شود. 90 درصد افراد مبتلا به هپاتیت B، سلامتی خود را به دست می‌آورند و نسبت به آن ایمنی پیدا می‌کنند ولی 10 درصد مبتلایان تبدیل به ناقل می‌شوند.

درصدی از ناقلین هم گرفتار نوعی بیماری به نام [B] و عده‌ای هم دچار سرطان کبد می‌شوند. هپاتیت مزمن یعنی یرقانی که باعث آسیب‌ کبدی شود و بیش از 6 ماه طول بکشد. البته مفهوم این طول کشیدن الزاما همراه بودن با زردی بدن نیست.

این هپاتیت مزمن معمولا منجر به ضایعات کبدی جبران‌ناپذیر می‌شود. متأسفانه، درصد قابل‌توجهی از هپاتیت B و C در بدن مزمن شده و ایجاد آسیب می‌کنند. هپاتیت A باعث ایجاد هپاتیت مزمن نمی‌شود.

کد خبر 85187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز