سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

همشهزی آنلاین: همه ما با ایمیل‌هایی مواجه شده‌ایم که بارها برای ما دردسر ساز شده و مدتی را صرف پاک کردن آنها کرده ایم.

چنانچه متوسط این زمان را در طول روز برای افراد 2 دقیقه در نظر بگیریم و تعداد کل افرادی که از ای‌میل و صندوق پست الکترونیک استفاده می‌کنند را مجموعا یک میلیارد نفر در نظر بگیریم، در طول روز 33.3 میلیارد ساعت از وقت و انرژی بشر صرف این موضوع بیهوده می‌شود که البته ما تمامی موارد را بسیار خوشبینانه محاسبه کرده‌ایم.

چنانچه بخواهیم به‌صورت دقیق‌تر این موضوع را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که هر فردی که به اینترنت دسترسی دارد معمولا چندین ای‌میل مختلف دارد که برای مقاصد مختلف از آنها استفاده می‌کند.

 در ضمن طبق آمارهای جهانی، بطور متوسط 50 درصد ایمیل‌هایی که ما دریافت می‌کنیم از جمله ای‌میلهای تبلیغاتی ،هرزنامه‌ها و ... هستند که عموما بدون توجه و استقبال کاربران، پاک می‌شوند. البته بسیاری از کاربران نیز گول عنوان‌های این ای‌میل‌ها را خورده و زمان بیشتری را صرف آنها می‌کنند. چه بسیاری نیز بر اثر ورود به ای‌میل‌های حاوی هرزنامه، مشکلات زیادی را برای خود ایجاد می‌کنند.

این مشکل در واقع به عنوان یکی از معضلات جامعه پیشرفته و الکترونیکی درآمده و زمان زیادی را از کاربران می‌گیرد و همین موضوع باعث واکنش بسیاری از دولت‌ها و از جمله اتحادیه اروپا گردیده است.

در آخرین واکنش، اتحادیه اروپا به تمامی کشورهای عضو تاکید کرده است تا  جنگ همگانی خود را بر علیه کرم‌ها، ویروس‌ها و ... اینترنتی آغاز و با جدیت آنرا پیگیری کنند تا امنیت اینترنت را در این اتحادیه و کاربران آن افزایش دهند.

 طبق اعلام ویوانه ردینگ ، عضو کمیسیون رسانه‌های اتحادیه اروپا، بین 50 تا 80 درصد ای‌میلهای دریافتی در کشورهای عضو این اتحادیه ،دارای هرزنامه و کرم اینترنتی هستند و این معضل را نوعی سرطان معرفی کرده است .

 او همچنین از دولت‌های مختلف اروپایی درخواست کرده بطور همزمان و با هماهنگی با انحادیه اروپا به مقابله همه‌جانبه با این معضل بپردازند. تاکنون فقط کشورهای هلند و فنلاند این قانون را رعایت و سعی کرده‌اند این قانون در کشورشان اجرا شود و مابقی کشورها می‌بایست از صفر شروع کنند.

 این دو کشور با وضع قوانین تنبیهی سخت و جرایم سنگین در سالهای گذشته، مدعی هستند که 85 درصد از ای‌میل‌های ناخواسته را حذف کرده‌اند. در این راستا چندین شرکت بزرگ هلندی و فنلاندی نیز که تبلیغات خود را بدون مجوز و موافقت برای کاربران ارسال میکردند تا مبلغ 75000 یورو جریمه شده‌اند.

طبق آمار منتشر شده توسط این اتحادیه، آمریکا با 21.6 درصد بیشترین تولید کننده هرزنامه جهان است و چین با 13.4 درصد و فرانسه با 6.3 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

محمد تقی رسولی
Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 9671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز