گروه دانش: کاسپرسکی برای تلفن‌های همراه‌ هوشمند آنتی‌ویروسی عرضه کرده که علاوه بر حفاظت سیستم‌عامل‌های ویندوز موبایل و سیمبین در برابر ویروس‌ها، دارندگان تلفن همراه را از هرزنامه‌هایی که در قالب پیام کوتاه ارسال می‌شوند نیز خلاص می‌کند.

البته قسمت آنتی‌اسپم این نرم‌افزار بسیار ساده کار می‌کند و به‌جای اسکن محتویات ارسالی که روش معمول آنتی اسپم است، تنها شماره تلفنی را که SMS از طریق آن ارسال شده، بررسی می‌کند و با بررسی لیست سیاهی که توسط دارنده‌ تلفن همراه تهیه شده در صورت وجود شماره‌ پیغام ارسالی در لیست سیاه آن را مسدود می‌کند.

اگر هم شماره‌ای که بررسی می‌کند در هیچ‌یک از لیست سیاه و یا معمولی تلفن همراه نباشد، از دارنده‌ آن در مورد مسدود کردن یا اضافه کردن شماره به لیست‌ها سؤال می‌کند.

گفتنی است نرم‌افزارهای مخربی که تلفن‌های هوشمند را هدف قرار می‌دهند، می‌توانند SMS و MMSهای انبوه ارسال کرده، اطلاعات ذخیره شده در تلفن را پاک و یا به سرقت ببرند، تمام یا برخی از کارکردهای تلفن را از کار بیندازند، فایل‌های آلوده را از طریق ایمیل،‌ wi-fi و یا بلوتوث به دیگران ارسال کنند و یا به هنگام اتصال تلفن به رایانه، کدهای مخرب را به رایانه انتقال دهند.

داده‌های این آنتی‌ویروس‌ می‌تواند از طریق WAP و یا HTTP به‌روز شود.کارشناسان امنیتی می‌گویند با ظهور فناوری GSM در اروپا و CDMA در آمریکا و آسیا، سیستم‌های پیشرفته‌ای به‌کار گرفته شد که ابتدا گمان می‌رفت برای ارتقای امنیت مکالمات تلفنی بسیار سودمند و مفید واقع شود، اما با این وجود، امنیت این سیستم‌های مبتنی بر رمزگذاری نیز مورد حمله و نفوذ خرابکاران قرار گرفته است.

بنا بر گزارش اخیر گروه امنیتی پاندا، گذشته از مخدوش شدن امنیت مکالمات تلفنی، تلفن‌های همراه رفته‌رفته در معرض هجوم ویروس‌ها و کدهای مخرب رایانه‌ای نیز قرار خواهند گرفت که اکثر آنها قابلیت سرقت اطلاعات حساس و بسیار حیاتی را از روی تلفن همراه دارند.

به‌تازگی پاندا نسخه بتای نرم‌افزار MobileSecurity، ابزار قدرتمند امنیتی، ویژه تلفن‌های همراه با سیستم‌عامل سیمبین سری 60 را منتشر کرده است.

این برنامه قادر به حفاظت از تلفن‌های همراه در حین فعالیت آنها بوده و از نفوذ کدهای مخرب در حافظه داخلی، کارت‌های حافظه و سایر بخش‌ها و قسمت‌های آنها، جلوگیری می‌کند.

کد خبر 16662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز