دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

عمیدنمازی‌خواه: به گزارش سایت www.av-comparatives.org (مرجع معتبر و مستقل در مقایسه و آزمون‌گیری از برنامه‌های ضدویروس) وضعیت و قدرت نرم‌افزارهای ضدویروس شرکت‌کننده در آزمون پیش‌گیرانه (ProActive Detection) در ماه مه 2007 اعلام شد.

در این گزارش هیچ یک از شرکت‌کننده‌ها به غیر از  ESET Nod32 قادر به کسب گواهینامه Advanced+ (فوق پیشرفته) نشده‌اند.

در این آزمون مجموعاً 17 شرکت سازنده نرم‌افزار امنیتی (که همگی آن‌ها از نرم افزارهای معروف و شناخته شده هستند) شرکت کرده‌اند.

هدف از  این آزمون محک زدن قدرت نرم افزارهای ضدویروس در شناسایی ویروس‌های ناشناخته و جدیدی است که روزانه با گذر از سد نرم‌افزارهای ضدویروس، سیستم‌های زیادی را آلوده می‌کنند و سبب از بین رفتن اطلاعات باارزش کاربران در سراسر دنیا می شوند.

به همین دلیل شرکت‌های سازنده نرم‌افزارهای ضدویروس با ایجاد سیستم هوش مصنوعی و به عبارتی دیگر سیستم پیشگیرانه اقدام به جلوگیری از تهدیدات ناشناخته می‌کنند.

 به همین سبب در این آزمون تمامی نرم افزارها به مدت سه ماه به روز نمی‌شوند و در اصطلاح پایگاه شناسه ویروس (Virus Database Signature) آن‌ها به سه ماه گذشته تعلق دارد. سپس آزمون گیرنده‌ها انواع نرم‌افزارهای آلوده به ویروس‌های جدید و نرم‌افزارهای غیرآلوده را با هر نرم‌افزار ضدویروس بطور جداگانه امتحان می‌کنند تا میزان شناسایی و یا خطا در شناسایی نادرست (False Positive Error) که منجر به آلوده اعلام کردن نرم‌افزارهای غیرویروسی می‌شود را بررسی کنند.

متاسفانه تعدادی از نرم‌افزارهایی که بسیار شناخته شده و مورد اعتماد کاربران هستند، نتایج مایوس‌کننده و دور از انتظاری را کسب کرده‌اند. بطورمثال سیمانتک که سازنده Norton Antivirus است و مک آفی (McAfee) فقط قادر به شناسایی 24در صد از ویروس‌های ناشناخته شده‌اند، کاسپرسکی (Kaspersky) که از دیگر مدعیان است فقط توانست 9  درصد و بیت دیفندر 48  درصدBitdefender) ) از تهدیدا ت ناشناخته را شناسایی کنند.

شایان ذکر است که بیت‌دیفندر در این آزمون خطاهای بسیار زیادی در شناسایی نرم‌افزارهای غیر‌آلوده داشت و سرعت اسکنر آن فوق العاده پایین ارزیابی شد. حال آن که Nod32 با کمترین میزان خطا، بالاترین سرعت در اسکن و کشف 68  درصد ویروس‌های جدید باعث شگفتی همگان شد و به تنهایی قادر به کسب بالاترین گواهینامه سایت Av-Comparatives شد.

ضمن آن که این محصول به عنوان بهترین نرم افزار ضدویروس در سال 2006 نیز برگزیده شده بود و دیدگاه دیگر سازمان‌های مستقل مانند Virus Bulletin نیز به عنوان بهترین محصول ضدویروس معرفی شده است.

حملات ویروسی باعث ایجاد خسارت‌های مالی فراوانی می‌شوند. هدف اصلی این حملات ویروسی، اطلاعات بسیار مهم و با ارزش کاربران است. با توجه به این واقعیت افزایش نرخ رشد کدهای مخرب، موضوع دور از انتظاری نیست. در سال 2005 ویروس‌ها نرخ رشد بسیار فزاینده ای داشته است.

با توجه به اسناد و مدارک شرکت‌های سازنده آنتی ویروس‌ها میانگین تعداد ویروس‌های شناسایی شده به صورت ماهیانه تا آخر سال 2006 به 6560 عدد رسیده است و همچنین رشد سالانه به 120 رسید که نسبت به رشد 95 درصدی سال قبل افزایش چشم‌گیری داشته است.

کد خبر 24089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز