شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین- سید محمد تقی رسولی: جنگ بین یک شرکت انگلیسی آنتی اسپم (ضد هرزنامه) با شرکت‌های تجاری آمریکائی بالا گرفته است.

می دانید که شرکت‌های فعال در زمینه مقابله با  اسپم‌ یا همان هرزنامه ها همچنان اصرار دارند آنانرا که بدون اجازه کاربران اقدام به ارسال ایمیل‌های تجاری و تبلیغاتی می‌کنند؛ بلاک ‌کنند.
بسیاری از شرکتها برای تبلیغ خود ایمیل‌های فراوانی را به پست الکترونیک کاربران می‌فرستند و این موضوع معمولا بدون اجازه و درخواست کاربران  صورت می‌گیرد . به همین دلیل بسیاری از کاربران این ایمیل‌ها را به عنوان اسپم به سرور پست الکترونیک خود معرفی می‌کنند تا از دست آنها رهایی یابند.
تعدادی از سایت‌ها نیز تحت عنوان آنتی اسپم فعالیت دارند که با تهیه نام و آدرس فرستندگان اسپم، آن را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند.
از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت Spamhaus اشاره کرد که فهرست سایت‌ها و شرکت‌هایی را که خطرناک بوده و اسپم پخش می‌کنند در لیست سیاه خود قرار می دهد و سرویس دهنده‌های اینترنت(ISP ها) هم با مراجعه به این سایت و دریافت این لیست، سایت‌های مزبور را فیلتر می‌کنند.
اقدام این شرکت باعث شده تا بسیاری از شرکت‌هایی که از این طریق قصد جلب مشتری را داشتند، عملا در اکثر نقاط دنیا فیلتر شوند و حالا به همین دلیل شرکت‌های آمریکایی از شرکت انگلیسی  Spamhaus به یک دادگاه ایالتی آمریکا شکایت کرد ه و دادگاه نیز شرکت انگلیسی  مزبور  را 117 میلیون دلار جریمه کرده است.
 با این‌حال مسئولان Spamhaus اعلام کردند که به فعالیت خود در این زمینه ادامه داده و نام هیچ شرکتی را نیز از لیست سیاه خود خارج نمی‌کنند زیرا اعتقاد دارند این شرکت‌ها با ارسال ایمیل‌های فراوان و بی‌مصرف، وقت و انرژی کاربران را هدر داده و عملا خودشان اسپم محسوب می‌شوند.
در ضمن این شرکت اعلام کرده دادگاه آمریکایی صلاحیت رسیدگی به چنین پرونده‌ای را نداشته و رای صادره از نظر آنها ارزشی ندارد و آنها تابع قوانین انگلیس هستند . در انگلیس ارسال هر نوع ایمیل تبلیغاتی بدون موافقت کاربر دریافت کننده ممنوع می‌باشد.
بزرگترین شاکی Spamhaus  شرکت آمریکایی E360 Insight  است که از طریق سایت اینترنتی خود  BargainDepot.net این امکان را به کاربران می‌دهد که اجناس خود (نو و دست دوم) را به فروش بگذارند و کلیه کسانی که در این سایت‌ها ثبت نام کرده‌اند، ایمیل‌هایی را بصورت مداوم دریافت می‌کنند .
مسئولان این شرکت اعلام کرده‌اند که دریافت این ایمیل‌ها با توافق کاربران بوده و در صورت عدم تمایل، کاربران می‌توانند درخواست قطع سرویس کنند.
ولی Spamhaus این موضوع را غیر واقعی خوانده و آمار و گزارشهای دریافتی از کاربران را برای خود ملاک می‌داند.
اگرچه شرکت Spamhausa  در آمریکا نمایندگی نداشته و مسئولان آن هم در هیچکدام از جلسات دادگاه شرکت نکرده اند، ولی شرکت مزبور کماکان جایگاه Anti Spam خود را در سراسر دنیا حفظ کرده است و بسیاری از متخصصان IT  از پایگاه‌داده‌های این شرکت برای فیلترینگ سرویس اینترنت خود استفاده می‌کنند.

کد خبر 4240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز