جمعه ۱۹ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) و دانشگاه ساوتهمپتون در انگلستان اعلام کردند به طور مشترک، یک رشته علمی جدید را آغاز کرده‌اند. این رشته جدید دانش وب است.

ظرف یک دهه وب جهان‌گستر 14 میلیارد صفحه پیدا کرده است که تقریبا تمام جنبه‌های زندگی معاصر را دربرمی‌گیرد. این شبکه به شکلی خودجوش و برپایه تعدادی پروتکل و راهنما از کنسرسیوم وب جهان گستر که مقر آن در ام‌آی‌تی است،‌ رشد کرده است.

قابلیت‌های نوظهوری در وب ایجاد می‌شود که هر کدام پیامدهای گسترده‌ای به همراه دارد.

مثلا ای‌میل به پیام‌رسانی آنی منجر شد که بعدا به صورت شبکه‌هایی همچون مای‌اسپیس درآمد. انتقال اسناد به تاسیس سایت‌های مبادله فایل مانند نپستر انجامید که بعدا صورت تکامل یافته‌ای مانند یو‌ توب پیدا کرد. 

به گفته تیم برنرز لی که وب را اختراع کرد و مسئولیت کنسرسیوم یادشده را بر عهده دارد، اکنون زمان آن فرارسیده است که وب به شکل علمی مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

علم وب بر آن است با تعیین الگوی وب،‌ تبیین اصول ساختاری آن و پی بردن به تاثیر معاهدات اجتماعی بر چگونگی تعاملات انسانی در آن سازوکارهایی را بیابد که رشد مثبت شبکه را تضمین کند. به علاوه این رشد را به گونه‌ای هدایت کند که حامی ارزش‌های اساسی اعتماد‌پذیری و حفظ حریم شخصی باشد.

به نوشته نشریه ساینتیفیک امریکن، ابتکار پژوهش علمی وب که این اهداف را دنبال می‌کند، زیر نظر برنرز لی در ام‌آی‌تی و وندی هال رئیس دانشکده الکترونیک و علوم کامپیوتر دانشگاه ساوتهمپتون پیگیری خواهد شد.

نخستین گام در این راه تدوین یک دستور کار منسجم است. هال گفت فعلا کسی نمی‌داند علم وب دقیقا چگونه خواهد شد. این همان وضعیتی است که برای علم کامپیوتر پیش آمد که پس از اختراع کامپیوتر شکل گرفت.

وی افزود: ما می‌خواهیم اساسا به این پرسش پاسخ دهیم که این چیز شگفت‌انگیز چیست که اینگونه در حال تکامل است. برخی افراد وب را به یک موجود زنده مانند می‌کنند. اما تکامل آن متفاوت است. سلول‌های زنده می‌دانند قرار است چه کار کنند اما وب آنگونه تغییر می‌کند که مردم می‌خواهند. این الگوی تکاملی خود در حال دگرگونی است.

گروه مسئول راه‌اندازی این رشته سایت  www.webscience.org  را تاسیس کرده است. بودجه ابتدایی کار حدود 19 میلیون دلار برآورد می‌شود.

برخی دیگر از سئوالاتی که در این چارچوب مورد بررسی قرار می‌گیرد‌، از این قرار است: چگونه کاربران وب معنای محتوای آن را بازمی‌نمایانند؟ کدام یک از قابلیت‌های وب آثار اجتماعی دربردارد؟ چگونه کاربران به موضوعات حفظ حریم شخصی، حقوق مالکیت فکری و امنیت می پردازند؟ 

کد خبر 7929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز