شنبه ۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: انقلاب فن‌آوری اطلاعات در هند روستاهای این کشور را درنوردیده به طوریکه در برخی از روستاها از جمله بانگائون مراجعه به پلیس از طریق اینترنت میسر است.

به گزارش بی بی سی، تا چند هفته پیش در این روستا که در ایالت ماهاراشترا واقع است، هیچ نشانه ای از دیجیتالی شدن به چشم نمی‌خورد ولی اکنون 8000 ساکن این روستا می توانند از کامپیوتر استفاده کنند و مدارک خودشان را اسکن کنند و ای‌میل کنند و یا حتی با ویدئو کنفرانس در تماس مستقیم با مقر پلیس در شهر ناگپور باشند.

یک مرد روستایی در کنفرانس ویدئویی با رئیس پلیس در باره خطرعبور کامیونها از نزدیکی دو مدرسه روستا سخن می گوید، آقای چیکل با اینکه هنوز نمی تواند"ویدئو کنفرانس" را به خوبی تلفظ کند، به خوبی از این فن آوری استفاده می کند.

وی می گوید: از این طریق در وقت و هزینه اش صرفه جویی می شود زیرا به جای مسافرت به شهر می تواند در کابین اینترنت بنشیند و از طریق ویدئو کنفرانس با رئیس پلیس ملاقات کند.

تا همین چند هفته پیش او مجبور بود نصف روز را به مسافرت به شهر برای مراجعه به پاسگاه پلیس اختصاص دهد.
 
رئیس پلیس این منطقه از این طریق به منابع اطلاعات بیشتری دسترسی یافته است

یادو رئیس پلیس شهر ناگپور که خودش در زمینه فن آوری اطلاعات کار کرده است روزانه بین ساعات چهار تا شش بعدازظهر پشت میزش می نشیند تا به مشکلات روستاییان رسیدگی کند.

کابین های اینترنت در22 روستا در این منطقه نصب شده اند. آقای یادو می گوید پیش تر روزانه30 تا 40 مراجعه کننده حضوری داشت ولی اکنون این تعداد بسیار کاهش یافته است.

اما این مراجعه کنندگان بسیار خوش شانس بودند زیرا در هندوستان برای یک روستایی مراجعه به یک رئیس پلیس ناحیه آسان نیست و شکایت از یک پاسبان نزد رئیس اش بسیار مشکل تر است.

اما اکنون روستاییان به راحتی می توانند با رئیس پلیس تماس داشته باشند و مدارکشان را برای وی ارسال کنند.

این پروژه که نخستین نمونه از نوع خود در هندوستان است بصورت آزمایشی به مورد اجرا گذارده شده است و روستاییان به خوبی از آن استقبال کرده اند.

مقابله با جرائم

با توجه به موفقیت این پروژه، اکنون دولت محلی تصمیم گرفته است تا به اجرا گذاردن این طرح را در سراسر منطقه بررسی کند.

فن آوری اطلاعات همچنین می تواند برای مقابله با جرائم در این منطقه سودمند باشد، به عنوان نمونه آقای یادو از همین طریق از یک خبرچین اطلاعات دقیقی در باره یک باند مواد مخدر دریافت کرد.

آقای یادو از این شیوه جدید به عنوان 'پلیس الکترونیک ' یاد می کند. وی تاکید می کند که تعداد بسیاری از زنان در این 22 روستا ترغیب شده اند تا از این طریق خشونت های خانگی را گزارش دهند.

به علاوه رئیس پلیس این شهر می گوید از این طریق می توان به رفتار کارکنان پلیس و احتمال دخالت آنان در فساد یا شکنجه نیز نظارت داشت.

برخی از فعالان حقوق زن از جمله کالپانا اپادهایای از ناگپور می گویند هنوز زنان از شکایت علیه شوهرانشان بیم دارند.

آقای یادو که تقاضاهای زیادی در باره این پروژه از سایر بخش های پلیس در نواحی مختلف هندوستان دریافت کرده است، معتقد است که به زودی استفاده از ویدئو کنفرانس در سراسر هندوستان گسترش خواهد یافت.

بر اساس تخمین ها بیش از 10هزار روستا در هندوستان در حال حاضر به انقلاب فن آوری ارتباطات پیوسته اند.

کد خبر 11642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز