یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: هر هفته میلیون‌ها نفر موبایل‌های دوربین‌دار می‌خرند و چندین وب‌سایت اکنون ابزارهای تدوین آنلاین را به رایگان در اختیار آنها می‌گذارند و به این ترتیب نسل جدیدی از فیلمسازان پرورش می‌یابند.

به گزارش رویترز موبایل‌های دارای "کمکوردر" فروش کمکوردرهای شخصی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

بیش از 348 میلیون موبایل فروخته‌شده در سال 2006 دارای کمکوردر داخلی بودند و براساس پیش‌بینی گروه پژوهش بازار Strategy Anaytics این رقم در سال 2007 به 490 میلیون خواهد رسید.

به علاوه تولیدکنندگان تلفن همراه دوربین را در دستان گروه سنی گذارده‌اند که پیش از این کمکوردر نمی‌خریدند: جوانانی که هنوز خانواده تشکیل نداده‌اند.

تاثیر این وضعیت را می‌توان در YouTube دید که هر روز در آن بیش از 65000 ویدئو بارگذاری می شود و در  اغلب آنها نیز نه کودکان نوپا، بلکه جوانان بیست و چندساله نقش ایفا می‌کنند.

بسیاری از این ویدئوها خام،مرتعش و با نورپردازی بد هستند، و با توجه به بیش از 100 میلیون دیدار روزانه از این سایت، به نظر می‌رسد بینندگان هم درست همین را می‌خواهند.

به قول نیکولاس شاربونیه یک ویدئو-بلاگر 24 ساله دانمارکی: "این ویدئوها مستقیما به قلب موضوع می‌زنند و داستان را بیان می‌کنند. و بیشتر ماجرا را به صورتی کمیک بیان می‌کنند تا دراماتیک."

بسیاری از فیلمسازان ویدئویی نوین بدون هیچ سرمایه‌گذاری به دنیای وبلاگ‌نگاری ویدئویی وارد می‌شوند، چرا که موبایل‌شان به کم‌کوردر مجهز است و می‌توانند ابزارهای تدوین را به رایگان بر روی وب‌سایت‌هایی مانند Jumpcut.com و Eyespot.com بیابند.

نرم‌افزارهای تدوین آنلاین در نتیجه ناامیدی از بسته‌‌های نرم‌افزاری گران‌قیمت بوجود آمده‌اند.

jumpcut.com

دیوید دوداس یکی از دو بنیانگذار Jumpcut.com در این مورد می‌گوید: "دلیل شروع این کار این بود که ما موبایل‌های DV (ویدئوی دیجیتال) و دوربین‌های DV داشتیم و می‌خواستیم ویدئوها را تدوین کنیم، اما تدوین با نرم‌افزارهای موجود واقعا کار سختی بود. بسته‌‌های نرم‌افزاری مانند یک شاتل فضایی پیچیده بودند، استفاده از آنها بسیار مشکل بود."

کیفیت ویدئوهای ضبط‌شده با موبایل هنوز پایین است و کارکردهای تدوین آنلاین هم پایه‌ای هستند، اما انتظار می‌رود در سال‌های آینده وضعیت به طور قابل‌توجهی تغییر کند.
 برای مثال نرم‌افزار موجود بر روی وب‌سایت 9 ماهه Eyespot در طول امسال چندین‌ بار آپگرید خواهند شد. این کار به این علت امکان‌پذیر است که کل این نرم‌افزار به طور آنلاین عرضه می‌شود.

در هر حال قواعد قدیمی در عصر اینترنت دیگر به کار نمی‌آیند.

شاربونیه که مرتبا در نمایشگاه‌های تجاری تکنولوژی ساعت‌ها فیلم ویدئویی ضبط می‌کند و آنها را به صورت مونتاژ‌نشده بر روی Google Video می‌گذارد، می‌گوید: "تدوین دارد اهمیت خودش را از دست می‌دهد. اگر بینندگان بخشی از ویدئو را بیش از حد کند بیابند، به سادگی می‌توانند آن را سریع جلو ببرند."

eyespot.com

دوداس می‌گوید فقط  Eyespot انتظار دارد ماهانه 5 میلیون کاربر از نرم‌افزار آنلاین خود داشته باشد.

محبوبیت‌یافتن نرم‌افزارهای آنلاین تدوین ویدیویی شمار زیادی را امیدوار کرده آن را از یک سرگرمی به یک شغل بدل کنند.

هانس وان هاگن تدوبن‌گر ویدئویی اخبار و فیلم‌های مستند برای تلویزیون دولتی هلند  NOS() می‌گوید: "شمار تدوین‌گران ویدئویی  به سرعت در حال افزایش است. ما هر روز با تعداد زیادی تقاضا برای پست‌های خالی‌مان روبرو هستیم."

تدوین ویدئویی به سرعت به یک ضرورت پایه‌ای بدل شده است. همه گزارشگران تلویزیون NOS مجبور خواهند بود خودشان در این مهارت تسلط پیدا کنند، درست همانطور که نویسندگان باید گزارش‌هایشان را تایپ کنند و کارکنان اجرایی باید خودشان ای‌میل‌هایشان را بفرستند.

وان هاگن می‌گوید: "مونتاژ یک آیتم خبری کاری است که  می‌توانید یاد بگیرید. لازم نیست زحمت زیادی بکشید."

ممکن است اینها خبرهای بدی برای شاغلان به حرفه روزنامه‌نگاری به نظر برسد، اما در واقع به این ترتیب مردم بیشتری فرصت گذران زندگی از طریق خلق‌کردن فیلم و ویدئوها را پیدا کرده‌اند.

اوپراتورهای تلویزیونی در سراسر جهان نیاز دارند که صدها کانال اختصاصی را پر کنند و این کانال‌ها را با سایت‌های ویدئویی آنلاین در هم خواهند آمیخت و شغل‌های بیشتری بوجود خواهد آمد.

به گفته دوداس در سال 2007 تعداد بیشتری از افراد را خواهید دید، که از ویدئوهای اینترنتی پول در خواهند آورد: همه هنرمندان ناکامی که امروز نمی‌توانند جذب صنعت رسانه‌ای شوند.

کد خبر 14871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز