همشری آنلاین: فدراسیون جهانی روزنامه نگاران سال 2006 را خونبارترین سال خبرنگاران و روزنامه نگاران در سراسر جهان اعلام کرد.

در این سال بنا بر اعلام فدراسیون جهانی روزنامه نگاران که در بروکسل قرار دارد،  155 روزنامه نگار در سراسر جهان یا کشته شده اند یا بر اثر اتفاقات غیر منتظره جان خود را از دست داده اند.

این فدراسیون که نیم میلیون روزنامه نگار از 100 کشور در سراسر جهان عضو آن هستند در گزارش سالیانه اش اعلام کرد، عراق همچنان خطرناک ترین جایی است که خبرنگاران می‌توانند در آن کار کنند؛ در گزارش سالانه گفته شده است در سال پیش 68 روزنامه نگار در عراق به قتل رسیده اند و تعداد کلی خبرنگارانی که از آغاز جنگ در این کشور (مارس 2003) به قتل رسیده اند به 170 نفر رسید.

این فدراسیون همچنین به ادامه حملات به رورنامه نگاران در آمریکای لاتین اشاره کرده است؛ جایی که 37 روزنامه نگار در سال گذشته جان  خود را از دست داده اند. طبق گزارش سالیانه همچنین 13 نفر در فیلیپین کشته شده اند و تعداد روزنامه نگارانی که در آسیا کشته شده اند به 34 نفر رسیده است.

در همین حال تنها اقدام مثبت در حمایت از رورنامه نگاران در اخرین روزهای سال ‪ ۲۰۰۶‬صورت گرفت که سازمان ملل برای اولین بار با انتشار یک بیانیه، هدف قرار دادن خبرنگاران را محکوم کرد و خواستار اعدام عاملان قتل کارکنان رسانه‌ای شد.

شورای امنیت سازمان ملل ‪ ۲۳‬دسامبر قطعنامه‌ای را به اتفاق ارا تصویب کرد و از دولت‌ها خواست تا ضمن احترام به قانون بین‌المللی،در جریان درگیری‌های مسلحانه از غیرنظامیان محافظت کنند

کد خبر 12262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز