یکشنبه ۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

همشهری‌آن‌لاین – محمد رسولی: در دنیای عجیب و غریب امروزی که تکنولوژی و IT در صدر همه اخبار قرارگرفته و به نحوی در تمام امور تاثیرگذار شده، هر روز منتظر شنیدن خبرهای جدید در مورد اکتشافات هستیم.

 تقریبا بسیاری از آنها دیگر برای ما تعجب‌آور نیستند و فقط از روی حس کنجکاوی  آنها را پی گیری می‌کنیم. در چنین دنیایی طبیعی است اکتشافات به سمتی می‌روند که از کارهای تکراری و خسته کننده بشر کاسته و باعث آسایش و راحتی او شوند.
تمام این پیشرفتها، جدا از مکانیزه کرده زندگی بشر و بسیاری از خوبیهایی که دارند ، دارای مضراتی نیز میباشند که از جمله مهمترین آنها کم رنگ کردن کانون گرم خانواده ( احساس بی‌نیازی فرزندان ، کامپیوتری شدن زندگی‌ها که باعث کم رنگ شده احساسات و عواطف بشری میشود و ....) را میتوان ذکر کرد. امروزه در بسیاری از جوامع پیشرفته بشری ، کانون خانواده  عملا مفهوم گذشته را نداشته و بسیاری از افراد به صورت انفرادی زندگی میکنند. همین موضوع باعث گردیده است تا مشکلات روحی و روانی بسیاری برای افراد علی‌الخصوص پا به سن گذاشته‌ها ایجاد شود. آنها که به دلیل کهولت سن و بازنشستگی توانایی مسافرتهای زیاد را نداشته و علاوه بر آن احتیاج بسیاری به رابطه با فرزندان دارند تا از نظر روحی و روانی امید به زندگی را از دست ندهند با روشهای جدید زندگی مکانیزه  نیز مأنوس نیستند. این مشکلات باعث می‌شود که همواره خلاء رفت و آمدها را حس کنند.
این بار نیز تکنولوژی به کمک آنها آمده و باعث استفاده از ابزار و اینترنت یک محیط مجازی برای آنها ایجاد کرده تا بتوانند غم دوری از نزدیکان را به نحوی فراموش کنند و در عین حال مشکی نیز برای طرفین ایجاد نگردد.
اخیرا مجموعه‌ای طراحی شده است به نام " ناهار خانوادگی مجازی " که با کمک یک انجمن حمایت از سالمندان راه‌اندازی شده است. در این سیستم مجازی که با استفاده از حداقل امکانات راه اندازی می‌شود، یک دوربین و میکروفن معمولی و یک تلویزیون لازم است و نرم‌افزار مدیریتی آن بر روی سایت این شرکت قرار دارد.
فرد اول در هنگام شروع غذا خوردن میتواند با ارسال علامتی نفر دوم یا سوم را متوجه کرد و او نیز با مراجعه به تلویزیون خود ، کانال اعلام شده را  انتخاب کند. به این ترتیب دو طرف می‌توانند به صورت مستقیم کنار هم نشسته و در هنگام صرف غذا با هم صحبت کنند. این سیستم همچنین توانایی یافتن افراد خانواده را نیز دارد به این ترتیب که کلیه افرادی که به آن معرفی شده‌اند را جستجو کرده و به آنها پیام می‌دهد تا آماده شوند. تمامی مراحل جستجو و برقراری ارتباط از طریق اینترنت انجام می‌شود.
به دلیل اینکه بسیاری از سالمندان توانایی کار با کامپیوتر را نداشته و آموزش لازم را ندیده‌اند ، در این سیستم تمام تلاش انجام شده است تا سیستم بدون وجود کامپیوتر و بسیار ساده و آسان باشد تا کاربران دچار مشکل نشوند. ضمنا افراد بسته به نوع تلویزیونی که استفاده می‌کنند، میتوانند تصاویر بهتری دریافت کنند. بدیهی است سرعت و پهنای باند اینترنت نیز تاثیر به سزای در این سیستم دارد.
ضمنا این سیستم سالانه بین 500 الی 1000 دلار هزینه در بر خواهد داشت و به نظر میرسد در جوامع پیشرفته و کشورهای جهان اول طرفداران زیادی پیدا کند.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 11767

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز