گروه سلامت: این که آنتی بیوتیک‌ها روی ویروس‌ها تأثیری ندارند، جزء مسلمات پزشکی به حساب می‌آید، اما این بار محققان ترک پیشنهاد داده‌اند پزشکان در عفونت‌های تنفسی کودکان، این مسلمات خود را کنار بگذارند و برای درمان بیماری موسوم به برونشیولیت، که عامل آن نوعی ویروس است، از آنتی‌بیوتیک هم استفاده کنند.

تاکنون این بیماری فقط با روش‌های حمایتی درمان می‌شدند، یعنی با دادن اکسیژن، تزریق مایعات و گشادکننده‌های مجاری تنفسی.

به این ترتیب درمان می‌شد این که مراقب کودک باشند تا دوره بیماری تمام شود. این محققان گفته‌اند استفاده از آنتی بیوتیک می‌تواند التهاب ناشی از فعالیت ویروس را در مجاری تنفسی کم کند و به این ترتیب طول دوره بیماری را کوتاه کند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرده است این محققان متوجه شده‌اند سه هفته استفاده از نوعی آنتی‌بیوتیک خاص به نام کلاریترومایسین در این کودکان، دوره بستری‌شان را در بیمارستان از 88 ساعت به 50 ساعت می‌رساند.

همچنین تجویز این دارو باعث شده که آنها نسبت به سایر بیماران، کمتر به دستگاه تهویه مصنوعی، اکسیژن، مایعات و سایر داروهای کمک کننده نیاز داشته باشند.

بررسی طولانی مدت این کودکان در ماه‌های بعدی نشان داد آنها در عرض 5 ماه آینده کمتر از بقیه بیماری شان عود می‌کند و مجبور می‌شوند دوباره در بیمارستان بستری شوند.

البته تجویز آنتی بیوتیک در این کودکان زیر نظر پزشک و در بیمارستان انجام شده و هنوز هم مصرف خودسرانه دارو در هر شرایطی ممنوع به حساب می آید.

کد خبر 11659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز