دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گروه بین‌المللی بهداشت می‌گوید هپاتیت مزمن، که 10 بار بیش از ویروس ایدز افراد را آلوده می‌کند، باید به همان اندازه بیماری‌های عفونی مانند ایدز، سل و مالاریا مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه گروه غیردولتی "اتحادیه جهانی هپاتیت" در حاشیه اجلاس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: "گرچه  تخمین‌زده می‌شود که 500 میلیون نفر، یعنی از هر 12 نفر یک نفر در جهان به هپاتیت مزمن B یا C، مبتلا باشند، فقدان جدی آگاهی و اراده سیاسی برای مقابله با این بیماری‌ها وجود دارد.

این گروه می‌گوید حدود 1.5 میلیون نفر هر سال از بیماری هپاتیت می‌میرند، به این ترتیب این بیماری "یکی از بزرگترین تهدیدها برای بهداشت جهانی است."

چارلز گور، رئیس این گروه که 200 سازمان بیماران مبتلا به هپاتیت B و  را در خود جمع آورده است می‌گوید: "ما باید به این بیماری‌ها همان وضوحی را ببخشیم که بیماری‌هایی مانند ایدز، سل و مالاریا پیدا کرده‌اند."

یکی از مشکلات عمده رویاروی دانشمندان فقدان دسترسی به اطلاعات در مورد این بیماری‌ها است.

شیوارام پارساد سینگ، رئیش بنیاد گاستروانترولوژی کالینگا در این باره می‌گوید: "هیچ منبع مرکزی که آمارها درباره هپاتیت را هماهنگ کند، وجود ندارد."

این اتحادیه همچنین یک اطلس هپاتیت ایجاد کرده است و از دولت‌ها و سازمان‌ها خواسته‌ است که اطلاعات و آمار مربوط  را برای آن فراهم کنند.

به علاوه دانشمندان مسئولیت دولت‌ها را نه تنها انتشار اطلاعات در مورد این بیماری بلکه اتخاد سیاست‌هایی برای مقابله با آن می‌دانند.

ژان- میشل پاولوسکی، دبیرکل انجمن بررسی کبد در این باره می‌گوید: "من اخیرا در موزابیک بودم و متوجه شدم که آنها خون‌های مورد استفاده برای انتقال خون را از لحاظ هپاتیت غربالگری نمی‌کنند."

حدود 350 میلیون نفر در سراسر دنیا به ویروس هپاتیت  B، یک عفونت شدید کبدی، مبتلا هستند. این بیماری با تماس مستقیم خونی یا سایر مایعات بدنی منتقل می‌شود. برای پیشگیری از هپاتیت B واکسنی موجود است.

اما برای هپاتیت C که در حال حاضر 130 میلیون نفر در جهان را مبتلا کرده است، واکسنی وجود ندارد.

کد خبر 52415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز