همشهری آنلاین: رییس انجمن ایدز ایران گفت: آماری که وزارت بهداشت از مبتلایان به ایدز ارایه می‌کند، تجمعی است و مربوط به مبتلایان به این بیماری از سال 65 تاکنون است بنابراین به هیچ دردی نمی‌خورد.

aids

به گزارش ایسنا دکتر حمیدرضا شاعری درباره آخرین آمار ارایه شده از سوی وزارت بهداشت درباره مبتلایان به ایدز در ایران اظهار کرد: با آمار تجمعی نمی‌توان سیر اپیدمیولوژی HIV/ایدز را در ایران به دقت تشریح کرد. در واقع ارایه نشدن آمار به روز که نشان دهنده وضعیت کنونی ابتلا به ایدز در ایران باشد، جای پرسش دارد.

وی افزود: در آمار جدید وزارت بهداشت، 21 هزار و 435 مورد ابتلا به HIV/ایدز گزارش شده، این در حالیست که بر اساس آمار سه ماهه چهارم سال 88 ، تعداد مبتلایان به این بیماری 20 هزار و 975 مورد بوده است؛ بنابراین در سه ماه اول سال جاری 460 مورد جدید ابتلا به HIV/ایدز شناسایی شده که به معنای 5 مورد در هر روز است.

این 460 مورد از طریق مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی و بدون احتساب آمار مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری هلال احمر گزارش شده است که نشاندهنده روند بسیار معقول و متعادلی است.

رییس انجمن ایدز ایران اضافه کرد: با تقسیم 460 مورد بر 86 مرکز در می‌یابیم که هر مرکز در طول سه ماه، شش مورد جدید را گزارش کرده است. این وضعیت به این معناست که یا توانسته‌ایم HIV/ایدز را در کشور خوب کنترل کنیم یا مراکز مشاوره عملکرد خوبی ندارند و پراکندگی جغرافیایی آنها به گونه‌ایست که افراد در معرض ابتلا به HIV/ایدز به آنها دسترسی ندارند.

شاعری با انتقاد از چگونگی اعلام آمار ابتلا به HIV/ایدز از سوی وزارت بهداشت اظهار کرد: این آمار باید هر سه ماه یکبار گزارش شود این در حالیست که 13 شهریورماه، آمار سه ماهه اول سال جاری گزارش شده است. از سوی دیگر این آمار تحلیلی نیست و ساده است بنابراین مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری می‌توانند به راحتی و سریع با نرم افزارهایی که در اختیار دارند، ‌تعداد مبتلایان را گزارش کنند.

وی درباره بیشتر بودن آمار مردان مبتلا به ایدز در ایران نسبت به زنان تاکید کرد: زنان به علت ساختار دستگاه تناسلی خود از راه سرایت جنسی بین 4 تا 10 برابر مستعدتر از مردان برای ابتلا به ایدز هستند. البته در جهان تعداد زنان و مردان مبتلا به ایدز نزدیک به هم است اما در ایران چون بیشترین عامل ابتلا به HIV/ایدز، تزریق مشترک است و تعداد معتادان مرد بیشتر است آمار مردان بالاتر است.

رییس انجمن ایدز ایران در زمینه قرار گرفتن سرایت جنسی در رده دوم علل ابتلا به این بیماری در ایران گفت: ایران دو موج اپیدمی ایدز را پشت سر گذاشته است، به گونه‌ای که از سال 65 تا اوایل دهه 70 بیشترین موارد ابتلا به HIV/ایدز مربوط به استفاده از فرآورده‌های خونی آلوده از سوی مبتلایان به بیماریهایی چون هموفیلی و تالاسمی بود. در این شرایط ایدز در ایران به‌کندی شیوع می‌یافت.

وی اضافه کرد: از اواسط دهه 70 به علت تزریق مشترک معتادان تزریقی،‌ ایدز به شدت در زندانها گسترش پیدا کرد و ناگهان آمار ابتلا به این بیماری در ایران افزایش پیدا کرد. بدین ترتیب ایران وارد موج دوم ایدز شد که هنوز هم تبعات آن را تجربه می‌کند البته از حدود 8 سال پیش اجرای برنامه‌های کاهش آسیب اعتیاد با تمرکز روی جمعیت معتادان تزریقی در زندانها و خارج از آن، موجب کنترل شیوع HIV/ایدز در بین معتادان تزریقی شده است. در این شرایط به تدریج راه سرایت جنسی گسترش پیدا می‌کند. بنابراین باید آموزش و پیشگیری در این زمینه صورت گیرد تا راه سرایت جنسی، غالب نشود.

شاعری در پایان اظهار کرد: اگر برنامه‌های کاهش آسیب در جمعیت معتادان تزریقی را ادامه دهیم و آنان را به استفاده از درمانهای جایگزین مانند متادون تشویق کنیم شاهد کاهش بیشتر شیوع این بیماری بین آنان می‌شویم.

کد خبر 115782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز