همشهری آنلاین: یک اجلاس ایدز سازمان ملل هدف دو برابر کردن شمار افراد دریافت‌کنده درمان نجات‌بخش زندگی برای مبتلایان به بیماری ایدز و رساندن این تعداد را به 15 میلیون نفر تا سال 2015 پذیرفته است.

UNAIDS

به گزارش خبرگزاری فرانسه گروه‌های بهداشتی گفتند توافق به دست آمده در این اجلاس قدمی "حیاتی" در جهت دسترسی همگانی به داروهایی است که اکنون کشورهای ثروتمند باید مسئولیت پرداخت هزینه آن را بپذیرند.

کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس، در بیانیه نهایی، "تعهد خود را به شتاب بخشیدن به تلاش‌ها برای رسیدن به هدف دسترسی همگانی به درمان‌های ضدرتروویروسی برای درمان ایدز" را اعلام کردند.

این بیانیه "هدف کاری‌اش" را کمک به 15 میلیون نفر فرد دچار HIV در فقیرترین کشورهای جهان برای دسترسی به داروهای ضد رترو ویروسی تا سال 2015 اعلام کرده است.

همچنین بر روی اهداف پایان بخشیدن به انتقال مادر به کودک ویروس ایدز تا سال 2015 و افزایش اقدامات پیشگیری‌کنده برای "آسیب‌پذیرترین جمعیت‌ها" توافق شده است.

اما بیانیه اجلاس که به طور رسمی روز جمعه منتشر خواهد شد، حاوی تعهدات مالی خاصی نیست.

اکنون حدود 10 میلیارد دلار در سال برای این مقابله با ایدز صرف می‌شود و سازمان ایدز سازمان ملل (UNAIDS)، سازمانی که مبارزه بین‌المللی بر ضد این بیماری را هماهنگ میکند، تخمین ‌می‌زند که 6 میلیار دلار اضافی در سال برای رساندن درمان به 15 میلیون نفر لازم است.

تیدو فون شوئن- آنگرر، مدیر اجرای کارزار درمانی در مدسن سان فرانتیه (پزشکان بدون مرز) (MSF) در این باره گفت: "هم اکنون 9 میلیون نفر در انتظار دریافت درمان برای ‌HIV هستند."

او گفت: "کل این اجلاس ایدز مضحکه‌ای بیش نخواهد بود، اگر طرح‌هایی واقعی برای افزایش دسترسی به درمان تحقق پیدا نکند تا ما بتوانیم با موج عفونت‌های جدید مقابله کنیم."

بیشترین فشار بر روی کشورهای ثروتمند برای پذیرفتن تعهد درباره اهداف مشخص درمانی از طرف کشورهای آفریقایی و گروه‌های بهداشتی مانند ‌MSF به عمل آمده است.

کد خبر 137213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز