سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

گروه سلامت: "روند اپیدمیولوژیک ایدز در ایران رو به تغییر است." در حالی که کارشناسان، اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ مشترک را مهم‌ترین عامل بروز ایدز در ایران می‌دانند

طی روزهای گذشته عضو کمیته کشوری ایدز خبر جدیدتری در رابطه با نحوه گسترش این بیماری در کشور داد.

دکتر مسعود مردانی با اشاره به اینکه سن بروز ایدز در میان زنان جوان کاهش یافته است، گفت: روند اپیدمیولوژیک ایدز در ایران از اعتیاد تزریقی به سمت ابتلا به ارتباط جنسی رو به تغییر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 18 هزار مورد بیمار مبتلا به ایدز در ایران به ثبت رسیده که بیشترین موارد ابتلا به‌دنبال اعتیاد تزریقی است، تاکید کرد: طی بررسی‌های صورت گرفته سن بروز ایدز در زنان جوان کاهش پیدا کرده و همچنین این افراد مشمول روند رو به تزاید موارد جدید ایدز شده‌اند.

به همین علت روند اپیدمیولوژیک ایدز در ایران از اعتیاد تزریقی به طرف ابتلا به مقاربت جنسی رو به تغییر است.

رفتارهای پرخطر جایگزین می‌شود!

فراموش نکنیم که اگرچه اعتیاد تزریقی تا اندازه محدودی سیر نزولی پیدا کرده ولی روند تغییر اپیدمیولوژیک انتقال ایدز در معتادان و جوانان از سرنگ مشترک به طرف رفتار جنسی پرخطر است.

دکتر عمادی نیز این تغییر اپیدمیولوژیک را تایید می‌کند: آمار اعتیاد در جامعه ما همچنان بالاست و اگر اعتیاد تزریقی را هم کنار بگذاریم، همین معتادان کسانی هستند که بیشترین روابط جنسی پرخطر را دارند و این امر هم مهم‌ترین عامل انتقال ایدز است و باید در مورد آن چاره‌ای اندیشید.

این در حالی است که رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه انتقال ایدز از طریق روابط پرخطر جنسی در حال افزایش است، می‌گوید: ایدز یک بیماری ویروسی است که عامل آن از طریق اعتیاد تزریقی، استفاده از سرنگ مشترک، رابطه جنسی غیرایمن، استفاده از خون آلوده و مادر آلوده به جنین منتقل می‌شود.

به عقیده دکتر عباس صداقت، انتقال ایدز از مادر به جنین در ایران ناچیز است، خون‌های مصرفی در کشور نیز ایمنی 100 درصد دارند، انتقال از طریق سرنگ مشترک نیز با پوشش فراگیر گروه معتادان تزریقی، اجرای برنامه کاهش آسیب، توزیع سرنگ رایگان و آموزش این گروه کنترل شده و اکنون تنها خطری که نگرانی از شیوع این بیماری را دامن می‌زند، گسترش ایدز از طریق رابطه جنسی است.

وی توضیح می‌دهد: متأسفانه 2‌گروه اصلی هدف یعنی معتادان تزریقی و افرادی که بی‌بند و باری جنسی دارند، با هم همپوشانی دارند و ممکن است این افراد به‌علت روابط جنسی غیرایمن به گسترش این بیماری در جامعه غیرمعتاد دامن بزنند و این خطری است که اگر نسبت به آن هوشیار نباشیم، می‌تواند موجب گسترش این بیماری شود.

دکتر صداقت تاکید می‌کند: شواهد نشان می‌دهد که الگوی انتقال ایدز در ایران از سرنگ مشترک به سمت روابط جنسی در حال تغییر است.

این در حالی است که بسیاری از متخصصان برجسته بیماری‌های عفونی نیز در کمیته کشوری ایدز به این نکته اذعان داشته‌‌اند که در موارد جدید بیماری ایدز که شناسایی می‌شود، ابتلا از طریق رابطه جنسی بیشتر خودنمایی می‌کند.

گفتنی است، براساس تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت، تا اول فروردین ماه سال‌جاری مجموعا 19 هزار و 435 نفر مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند.

براساس این آمار که از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور جمع‌آوری شده 3/93 درصد مبتلایان را مردان و 7/6 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

براساس این گزارش، تاکنون هزار و875 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند که 2/40 درصد از مبتلایان به HIV در گروه سنی 34-25 سال قرار دارند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به‌خود اختصاص داده است.

همچنین علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌ است به‌ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف‌‌کنندگان مواد (6/69 درصد)، رابطه جنسی (2/8 درصد)، دریافت خون و فراورده‌های خونی (3/1درصد) و انتقال از مادر به کودک (6/0 درصد) بوده است. راه انتقال در 3/20 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال 1387 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 5/77 درصد، برقراری روابط جنسی 1/13 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 9/0 را تشکیل داده است.

در 5/8 درصد از موارد شناسایی شده در سال‌جاری راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فراورده‌های خونی گزارش نشده است.

گفتنی است، از مجموع 19 هزار و 435 نفر افراد مبتلا به ایدز 3 هزار و 236 نفر فوت کرده‌اند

کد خبر 80691

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز