جمعه ۲۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان یک مرد که دچار ایدز بود، می‌گویند به نظر می‌رسد 20 ماه پس از پیوند مغز استخوان به او علاج شده است

به گزارش آسوشیتد‌پرس در حالیکه پژوهشگران - و خود پزشکان این مرد - هشدار می‌دهند که ممکن است این مورد چیزی جز یک خوش‌شانسی نباشد و این مورد الهامبخش علاقه بیشتر به استفاده از ژن‌درمانی برای مقابله با این بیماری باشد که هر سال جان دو میلیون نفر را می‌گیرد.

 ویروس ایدز 33 میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است.

دکتر گرو هوتر چهارشنبه 12 نوامبر (22 آبان) اعلام کرد که بیمار 42 ساله او، یک آمریکایی نام‌نبرده شده که در برلین زندگی می‌کرد، بیش از یک دهه بود که به ویروس ایدز آلوده شده بود. اما 20 ماه پس از اینکه مورد پیوند مغز استخوان به طور ژنتیکی انتخاب‌شده قرار گرفت، دیگر علائمی از داشتن ویروس را نشان نمی‌دهد.

هوتر گفت: "ما هر روز منتظر خبر بد مثبت بودن این بیمار از لحاظ ویروس ایدز بودیم."

 اما این خبر نیامد. پژوهشگران در بیمارستان و دانشکده پزشکی چاریته برلین می‌گویند آزمایش بر روی مغز استخوان، خون و سایر بافت‌های اندام‌ها از لحاظ ویروس ایدز منفی بوده است.

با این حال دکتر آندرو بدلی، رئیس آزمایشگاه پژوهشی HIV و ایمنی‌شناسی در مایو کلینیک در روچستر مینه‌سونا در آمریکا گفت این آزمایش‌ها احتمالا به اندازه کافی فراگیر نبوده است.

 او گفت: "کاوش بسیار بیشتری بر روی نمونه‌های زیستی فراوان و متفاوت از این بیمار لازم است تا ثابت شود که ویروس ایدز در بدن او وجود ندارد."

پیوند مغز استخوان برای درمان ایدز یا عفونت HIV برای اولین بار نیست که انجام می‌شود. در سال 1999 مقاله‌ای که در ژورنال "فرضیه‌های پزشکی" (Medical Hypotheses) نتایج 32 تلاش در این زمینه بین سال‌های 1982 تا 1996 را مورد بازبینی قرار داد. بر اساس این بازبینی HIV در دو مورد ظاهرا ریشه‌کن شده بود.

 بیمار دکتر هوتر در بیمارستان چاریته هم‌‌زمان تحت درمان ایدز و سرطان خون (لوسمی) – که بدون ارتباط با HIV دچار آن شده بود- قرار داشت.

 هنگامی که هوتر - که متخصص خون است و متخصص ایدز نیست - برای درمان لوسمی بیمار با پیوند مغز استخوان آماده می‌شد، به یادآورد که برخی از افراد دارای جهش ژنتیکی هستند که آنها را نسبت به عفونت HIV مقاوم می‌کند.

 اگر این جهش که دلتا 32 نام دارد، از هر دو والد به ارث برسد، با مهارکردن - CCR5،گیرنده‌ای که به عنوان دروازه‌ای برای ورود HIV به سلول عمل می‌کند ، مانع اتصال HIV به سلول‌ها می‌شود.

هوتر به گزارشگران که در دانشکده پزشکی چاریته گردآمده بودند، گفت: "من در سال 1996 به طور اتفاقی در این مورد مطلبی خوانده بودم. در هنگام درمان بیمار به یاد آن افتادم و فکر کردم که ممکن است در درمان بیمار موثر واقع شود.‌"

تقریبا یک نفر از هر 1000 اروپایی و آمریکایی این جهش را ار هر دو والد خود به ارث می‌برند، و هوتربه دنبال یکی از چنین افرادی را در میان دهندگانی که با نوع مغز استخوان بیمار تطبیق داشته باشد، گشت، و 61 نفری که مورد آزمایش قرار گرفت، دارای این جهش ژنتیکی بود.

 پیش از پیوند، این بیمار با داروهای قدرتمند و پرتوتابی مورد درمان قرار گرفت تا سلول‌های آلوده مغز استخوان خودش نابود شوند و دستگاه ایمنی‌‌اش از کار بیفتد- درمانی که برای بین 20 تا 30 درصد گیرند‌ها مرگبار است.

همچنین  داروهای قوی که برای ایدز دریافت می‌کرد، قطع شد. گروه هوتر نگران بودند که این داروها ممکن است با بقای سلول‌های مغز استخوان جدید تداخل کنند. آنها خطر کاهش دفاع‌های بدن بیمار را پذیرفتند، به این امید که سلول‌های جدید، دارای جهش مورد نظر، ویروس را از خودشان دفع کنند.

آنتونی فاوسی، مدیر مووسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا در این باره گفت این عمل بیش از حد پرهزینه و خطرناک است که به عنوان  درمان خط اول به کار رود. اما افزود که این شیوه ممکن است الهامبخحش پژوهشگران برای استفاده از ژن‌درمانی به عنوان وسیله‌ای برای مهار یا سرکوبی ویروس ایدز باشد.

کد خبر 68295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز