شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۷ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

دانشمندان آمریکایی با بررسی نمونه‌های ویروس ایدز در بافت‌های بدن یک زن اهل «کینشازا» در «کنگو» که مربوط به 50 سال پیش است به این نتیجه رسیده‌اند که شروع همه‌گیری این ویروس احتمالا به حدود 100سال قبل، در حد فاصل سال‌های 1884 تا 1924 برمی‌گردد.

 این مقاله که در مجله «نیچر» به چاپ رسیده است نشان می‌دهد نقطه شروع همه گیری این ویروس احتمالا سال 1908 است، در حالی‌که تا به امروز تصور می‌شد ایدز در سال 1930 به جوامع انسانی وارد شده باشد.

ویروس «اچ‌‌آی‌وی» این ویژگی را دارد که به مرور زمان دچار تغییر‌های ژنتیک شود و به همین دلیل دو نمونه از این ویروس که از یک جد مشترک منشا گرفته‌اند و ابتدا به هم شبیه هستند به مرور زمان ممکن است از نظر محتوای ژنتیک با هم اختلاف پیدا کنند. این مسئله به دانشمندان امکان می‌دهد تا با مقایسه نمونه‌های جدید و قدیم، رسم درخت ژنتیک و محاسبه زمان لازم برای این تغییر‌های ژنتیک به سرمنشا ابتدایی بیماری نزدیک شوند.

تاکنون دانشمندان تنها موفق شده‌اند نمونه‌ای  از این بیماری را در سال‌های قبل از 1976 شناسایی کنند که هر 2نمونه به کشور کونگو تعلق دارد. ویروس «اچ آی وی» مدت‌ها قبل از حضور پر سر و صدای خود در دهه 1980 میلادی به‌طور ناشناس و در محیط‌های محدود و روستایی وجود داشته است اما با پیدایش شهرهای بزرگ در آفریقا، حضور تعداد زیادی از مردم در کنار هم و رایج شدن مناسباتی همچون فحشا در حواشی شهرها انتشار این ویروس سیری انفجاری گرفته است.

کد خبر 65434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز