شنبه ۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۰
۰ نفر

«دارو برای همه!»... هفدهمین کنفرانس بین‌المللی ایدز در شهر مکزیکوسیتی با این امید به پایان رسید که 8 کشور صنعتی دنیا به وعده‌های خود در راه کمک به کشورهای فقیر عمل کنند.

 سران G8 در سال 2005 متعهد شده بودند زمینه‌ای فراهم کنند که تا سال 2010 میلادی هر انسان در هر نقطه‌ای از این کره خاکی به داروهای گرانقیمت ایدز دسترسی داشته باشد. اما طی دو سال گذشته تنها یک سوم برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این هدف به نتیجه رسیده است.

آخرین آمارها نشان دهنده کاهش جزئی همه گیری ایدز است ولی هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که با وجود 7/2 میلیون بیمار جدید در سال یا7500 نفر هر روز، این آمارهای شکننده سیری افزایشی پیدا نکند. به‌خصوص که وضعیت غربالگری و بیماریابی ایدز در بسیاری از کشورهای در حال توسعه آنقدر ضعیف هست که هنوز خیلی از این کشورها اطلاع دقیقی از شمار مبتلایان خود ندارند و بیم آن می‌رود که این جمعیت خاموش و ناشناخته، موازنه ایدز را در جهت منفی به هم بزند.

مبارزه با ایدز باید معطوف به عزمی جهانی باشد تا با تجهیز شبکه‌های بهداشت ملی به ویژه در کشورهای فقیر، سیستم‌های بیماریابی مؤثر و روش‌های درمانی مناسب و پیشرو راه‌اندازی شود. کنفرانس بعدی ایدز در سال 2010 در وین برگزار خواهد شد.

کد خبر 61942

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز