شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

همشهری امارات: حامد محمدالقطامی وزیر بهداشت امارات در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که برای مبارزه با ایدز برگزار شد گفت

امکان دارد این کشور در قوانین مربوط به اخراج خارجیان مبتلا به ایدز بازنگری کند.
وی در گفت‌وگو با روزنامه نشنال گفت که اگر به این نتیجه برسیم که اخراج مبتلایان به ایدز مخالف حقوق بشر است آنرا تغییر خواهیم داد.

وی افزود: به اعتقاد ما مبتلایان به ایدز نیز همانند دیگران حق زندگی دارند و باید بتوانند مثل یک فرد عادی زندگی کنند.

در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با حضور نمایندگان و وزرای بیش از 90 کشور جهان برگزار شد از سیاست‌گزاران و مسئولان کشور‌های جهان خواست تا در سیاست‌های خود در قبال مبتلایان به ایدز بازنگری کنند.

سازمان ملل از کشور‌های جهان خواسته است تا حق افراد مبتلا به ایدز برای کار، درمان و سفر را رعایت کنند و آنها را محروم نکنند.
در حال حاضر طبق قوانین امارات تمام مهاجرانی که به این کشور وارد می‌شوند باید آزمایش ایدز بدهند و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش از کشور اخراج می‌شوند.

برای ازدواج، جراحی در بیمارستان‌های دولتی و یا آغاز کار جدید و همچنین کسانی که مبتلا به تالاسمی هستند باید تست ایدز بدهند و کسانی که نتیجه آزمایش آنها مثبت باشد اسامی‌شان به پلیس گزارش می‌شود.

طبق آمار رسمی دولت امارات در سال 2006، 42 مورد ابتلا به ایدز(33مرد و 9 زن) گزارش شد. این آمار در سال 2007،35 مورد (29 مرد و 6 زن) بود. آخرین آمار نیز که مربوط به دسامبر گذشته است نشان می‌دهد 540 نفر مبتلا به ایدز در امارات زندگی می‌کنند.

دکتر حسن شاری سرپرست اداره کنترل بیماری‌ها در بیمارستان راشد در دبی در مورد اخراج مبتلایان به ایدز می‌گوید: باید عوامل زیادی را در نظر گرفت. تغییر این سیاست ساده نیست .من به عنوان یک متخصص  ایدز از اخراج سریع مبتلایان به این بیماری حمایت نمی‌کنم. برخی از افرادی که به امارات می‌آیند برای کار می‌آیند نه اقامت.

اسامه تاویل رئیس هیات نمایندگی برنامه ایدز سازمان ملل متحد در خاورمیانه و آفریقای شمالی  گفت که حقوق مبتلایان به ایدز در امارات و سایر کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس یکی از موضوعات مورد توجه است. وی از سیاست‌گذاران خواست تا حداقل به مبتلایان برای درمان کمک کنند.

وی در این مورد گفت: اگر در سیاست‌ها بازنگری شود حداقل می‌توان اطمینان یافت که مبتلایان به ایدز در کشوری که اقامت دارند و یا در کشور خودشان که به آن بازگردانده می‌شوند امکانات درمانی خاص وجود دارد.

مگان مک لمور مدیر برنامه مبارزه با ایدز سازمان دیده‌بان حقوق بشر سیاست اخراج خارجیان مبتلا به ایدز را ناعادلانه دانست و خواستار تغییر این سیاست‌ها شد.
از میان کشور‌های عربی و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس تنها قطر اعلام کرده که شرایط جدیدی را برای مبتلایان به ایدز اعم از قطری‌ها و یا خارجی‌های مقیم این کشور به وجود آورده است تا آنها بتوانند به طور مساوی از امکانات درمان استفاده کنند

کد خبر 54900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز