همشهری آنلاین: رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از افزایش ابتلا به ایدز در زنان کشور طی سال‌های اخیر، گفت: برنامه سوم مبارزه با ایدز بر زنان آسیب‌پذیر تاکید دارد؛ همچنین برنامه‌ریزی برای گسترش مراکز ارایه خدمات به زنان آسیب‌پذیر صورت گرفته است.

AIDS

به گزارش ایسنا دکتر عباس صداقت در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها با اشاره به تاریخچه بیماری ایدز در کشور و برنامه‌های وزارت بهداشت برای مقابله و کنترل  HIV /ایدز از سال 1365 گفت: از اواسط دهه 70 این بیماری میان مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر و زندانیان شیوع زیادی پیدا کرد. بنابراین برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به این معطوف شد که شیوع این بیماری میان مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر و زندانیان کنترل شود.

وی به برنامه‌ نخست استراتژیک مبارزه با ایدز در سطح وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌ها از سال 81 تا 85 اشاره کرد و افزود: تدوین برنامه دوم مبارزه و کنترل ایدز با برنامه توسعه‌ای کشور همسو شد و سال‌های 86 تا پایان 88 را پوشش داد. اکنون نیز برنامه‌ای تحت عنوان برنامه سوم تدوین شده و در دستور کار شورای عالی سلامت قرار گرفته است. این برنامه پنج ساله است و سال‌های 89 تا 93 را پوشش می‌دهد.

صداقت با اشاره به تعامل سازمان زندان‌ها به منظور انجام اقدامات کنترلی ایدز در زندان‌ها، ادامه داد: به این ترتیب امروز در داخل تمام زندان‌های بزرگ مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری راه‌اندازی شده و درمان بیماران و مبتلایان را انجام می‌دهد. همچنین برنامه‌های درمان جایگزین با متادون در زندان‌ها نیز راه اندازی شده است. نتیجه این فعالیت‌ها آن شده که بتوانیم از سال 85 تا اول تیرماه سال جاری حدود 21 هزار و 435 مورد ابتلا به ویروس ایدز را در مراکز مشاوره ثبت کنیم.

وی نسبت به افزایش انتقال ایدز از طریق ارتباطات جنسی پرخطر و محافظت نشده و همچنین افزایش آمار این بیماری در زنان هشدار داد و گفت: بر اساس آمار متاسفانه تعداد ابتلای زنان کشور در سال‌های اخیر افزایش یافته و نگران کننده‌تر آن که آمار نشان می‌دهد انتقال از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده نسبت به انتقال از طریق اعتیاد تزریقی در حال افزایش است. به عنوان مثال در سال 1380 از 1538 مورد ثبت شده 75 مورد انتقال از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده بود که این آمار در سال 1388 از 1476 مورد ثبت شده عددی در حدود 259 مورد بود

  نگرانی از موج سوم ایدز با افزایش شیوع مصرف داروهای روانگردان

وی با هشدار نسبت به شیوع استفاده از داروهای روانگردان میان جوانان و نوجوانان‌، افزود: از طرف دیگر به دلیل همسایگی با کشورهای مبادرت کننده به تولید مواد مخدر روان‌گردان، احساس خطر بیشتری می‌کنیم؛ چرا که در حال حاضر شیوع استفاده از داروهای روان‌گردان میان جوانان و نوجوانان افزایش یافته و متاسفانه این داروها به طور کاذب میل جنسی را افزایش می‌دهد و قدرت تصمیم گیری را از جوانان و نوجوانان می‌گیرد. این تغییر الگوی انتقال تهدید دیگری است که ما از آن به عنوان نگرانی از وقوع موج سوم یاد می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه ابتلا به ویروس HIV/ایدز از گروه متمرکز در حال ورود به جمعیت عمومی است، گفت: البته بر اساس آخرین آمار که تا اوایل تیرماه ثبت شده همچنان بیشترین موارد ابتلا مربوط به استفاده از وسایل مشترک در اعتیاد تزریقی با 9/69 درصد است. 9 درصد از موارد ابتلا به ارتباطات جنسی محافظت نشده مربوط می‌شود و 19 درصد هم ناشناخته است که کارشناسان معتقدند قسمت عمده این انتقال ناشناخته می‌تواند به انتقال از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده مربوط شود که به دلیل قبحی که وجود دارد مراجعین کمتر آن را ذکر می‌کنند.

کمبود آموزش و اطلاع‌رسانی به جمعیت عمومی

صداقت با اشاره به خلاء مباحث مربوط به آموزش و اطلاع رسانی به جمعیت عمومی کشور، افزود: این مساله باید از سوی رسانه‌ها و بویژه رسانه ملی بسیار جدی گرفته شود و آنها حضور پررنگ‌تری در این حوزه داشته باشند؛ چرا که ایدز بیماری قابل پیشگیری با واکسن نیست، اما ایدز به گروهی از آسیب‌های اجتماعی مرتبط است. به همین دلیل عزمی همگانی می‌طلبد.

وی درباره چگونگی آموزش‌های مقابله با بیماری ایدز گفت: متخصصین علوم آموزشی اعتقاد دارند این آموزش‌ها باید مستمر و مدیریت شده باشد و تمام لایه‌های جمعیتی را در بر بگیرد و به همه سلایق پاسخ دهد. به همین دلیل تاکید داریم که برنامه سازان برنامه‌هایی در قالب‌های مختلف طنز، فیلم سینمایی، مستند و موارد دیگر در ارتباط با HIV تولید کنند و بتوانند مخاطبین خود در هر گروه سنی و هر سطحی از جامعه را پاسخگو باشند. متاسفانه اکنون این اطلاع رسانی کم است.

تاکید برنامه سوم ملی مبارزه با ایدز بر زنان آسیب‌پذیر

وی به برنامه سوم ملی مبارزه و کنترل ایدز اشاره کرد و گفت: در برنامه سوم، زنان آسیب پذیر بیشتر مورد تاکید قرار گرفته‌اند. بر این اساس پنج مرکز ارائه خدمات در پنج نقطه کشور برای زنان آسیب پذیر احداث شده و راه اندازی 10 مرکز دیگر هم در دستور کار قرار دارد تا جمعا 15 مرکز مشاوره و ارائه خدمات کنترل بیماری‌های آمیزشی، مشاوره HIV‌ و کاهش آسیب را در کل کشور انجام دهند.

کد خبر 119519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز