همشهری آنلاین: رسانه‌های دولتی چین روز دوشنبه 29 نوامبر گزارش کردند شمار موارد گزارش‌شده مرگ ناشی از ایدز در چین با افزایشی شدید نسبت به آخرین تخمین سال گذشته به حدود 20 هزار نفر در سال رسیده است.

HIV

به گزارش خبرگزاری فرانسه تلویزیون دولتی چین با اشاره به ارقام دولتی، اعلام کرد مرگ‌های ناشی از سندروم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) که از اوائل دهه 1980 در این کشور شروع به ظاهر شدن کرد، تا پایان ماه اکتبر 2010 به 68315 نفر رسیده است.

ارقام مرگ و میر ناشی از ایدز که در پایان اکتبر 2009 بوسیله وزارت بهداشت چین اعلام شد، ‌49845 نفر بود.

روز اول دسامبر روز جهانی ایدز نامگذاری شده است.

این گزارش می‌افزاید HIV/ایدز عمدتا از راه جنسی منتقل می‌شود، و میزان عفونت در میان مردان همجنس‌باز به سرعت در حال افزایش است.

این گزارش دلیلی برای این افزایش سریع در موارد مرگ و میر و عفونت ارائه نمی‌دهد، اما دولت چین تلاش‌هایی برای بهبود گزارش‌دهی موارد HIV/ایدز را انجام داده است.

وزارت بهداشت چین پیش از به طور کلی تخمین زده بود که از سال 1985 که اولین مورد ایدز در این کشور شناسایی شد، 740000 نفر در این کشور "با ایدز زندگی می‌کنند."

شورای دولتی یا کابینه چین روز دوشنبه گفت همه‌گیری HIV/ایدز در چین "هنوز وضعیت وخیمی" دارد و وعده داد که غربالگری برای این بیماری افزایش و دسترسی به داروهای ضدرتروویروسی (ضدایدز) برای مبتلایان بهبود یابد.

ابتلا به ایدز برای مدت‌های درازی با داغ ننگ سنگینی همراه بوده است و بسیاری از مبتلایان به خاطر خجالت بیماری‌شان را پنهان می‌کنند.


یا این حال نشانه‌هایی در دست است که این طرز نگرش در مورد ایدز در چین در حال تغییر است.

دولت این کشور صحبت گشوده‌تر در مورد پیشگیری از HIV را آغاز کرده است، گرچه مبتلایان به HIV/ایدز هنوز تحت تبعیض شدیدی از لحاظ استخدام، آموزش و مراقبت بهداشتی قرار دارند.

 

کد خبر 121952

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز