همشهری آنلاین: سازمان ملل در گزارشی که به مناسبت سی‌امین سالگرد کشف بیماری ایدز اعلام کرد هنوز حدود 7000 نفر روزانه به ویروس ایدز (HIV) آلوده می‌شوند و حدود نیمی از 34 میلیون نفر دارای HIV از عفونت خود خبر ندارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان UNAIDS اعلام کرد پول بیشتر، اتلاف کمتر و برنامه‌های هوشمندانه‌تر به طور فوری مورد نیاز هستند تا دست‌آوردهای به دست آمده در مقابله با ایدز و HIV تثبیت شود.

این گزارش بر پیشرفت فوق‌العاده‌ای تاکید می‌کند که در طول 30 سال گذشته از هنگامی که برای اولین بار همه‌گیری‌شناسان آمریکایی در 5 ژوئن 1981 موارد تخریب دستگاه ایمنی را در پنج مرد گزارش کرد، رخ داده است.

اما UNAIDS می‌گوید که حدود 34 میلیون نفر در پایان سال 2010 با HIV زندگی می‌کنند و حدود 30 میلیون نفر در طول سه دهه گذشته در نتیجه ایدز، سندروم نقص ایمنی اکتسابی، مرده‌اند.

میزان عفونت‌های جدید با HIV که باعث ایدز می‌‌شود، کاهش یافته است، اما سازمان ایدز سازمان ملل می‌گوید: "شمار کلی عفونت‌‌های جدید روزانه با ‌HIV هنوز بالا و حدود 7000 مورد در روز است."

UNAIDS همچنین تخمین می‌‌زند که حدود نیمی از افرادی که HIV دارند، نمی‌دانند که به این ویروس مبتلا هستند.
میشل سیدیبه، مدیرعامل UNAIDS در هنگام انتشار این گزارش با نام "ایدز در 30 سالگی: کشورها در تقاطع‌ها" گفت: "این مشکل بزرگی است، موضوعی بسیار بسیار عمده است."

سیدیبه گفت این ارقام نگران‌کننده ثابت ‌می‌کند که نیاز به آزمایش‌ها در مقیاس گسترده‌تر برای کاهش میزان عفونت است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در این گزارش که در آستانه برگزاری اجلاس ایدز در مقر سازمان ملل در ژنو منتشر شده است، هشدار می‌دهد: "شمار افرادی آلوده می‌شوند و می‌میرند در حال کاهش است، اما منابع بین‌المللی مورد نیاز برای حفظ این پیشرفت، علیرغم نیازهای برآورده‌نشده فراوان، برای اولین بار در طول 10 سال گذشته کاهش یافته است."

او گفت: "ما راهی دراز برای رسیدن به هدف پیشگیری از عفونت‌های جدید HIV، پایان بخشیدن تبعیض و تقویت درمان، مراقبت و حمایت در پیش داریم."

UNAIDS تصویری از موانع اولیه و موفقیت‌های بعدی در مبارزه در مقابل این بیماری پیچیده را ترسیم می‌کند.

این گزارش به خصوص از "دستاوردهای تاثیرگذار" در دسترسی به داروهای ایدز- که زمانی تنها در کشورهای ثروتمند ممکن بود- برای بیماران کشورهای فقیر تقدیر می‌‌کند.

بر اساس این گزارش 6.6 میلیون نفر در پایان سال 2010 در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط به درمان دسترسی داشتند.
این میزان نسبت به سال 2009 افزایشی در حد 1.4 میلیون نفر نشان می‌دهد و افزایشی 22 برابری نسبت به سال 2001 است.

اما از جنبه منفی، در مجموع هنوز این میزان با هدف "دسترسی همگانی" به داروهای ضدایدز که سازمان ملل برای سال 2010 تعیین کرده بود، فاصله زیادی وجود دارد. این موعد گذشت و هنوز 9 میلیون نفر از افراد به شدت آلوده به درمان دسترسی ندارند.

UNAIDS هشدار می‌دهد که رسیدن به این هدف و حل بسیاری دیگر از موضوعات مربوط به ایدز به افزایش عمده‌ای در کمک‌های بین‌المللی دارد.

این گزارش همچنین به کشورهایی اشاره می‌کند که کار چندانی برای مقابله با عفونت‌های جدید انجام نمی‌دهند، یا نمی‌توانند منابع مالی به شیوه‌ای مصرف کنند که بیشترین تاثیر را داشته باشد.

کد خبر 136804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز