یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۶
۰ نفر

ترجمه - اعظم محمودوند: محققان آمریکایی ثابت کرده‌اند که یک ترکیب chimaera RNA می‌تواند عفونت ایدزی را در موش‌ها کنترل کند.

ایدز

به گزارش نیچر، براساس تحقیق مجله آمریکایی Science Translational Medicine یک ملکول RNA مهندسی شده برای حمله به ویروس نقص ایمنی انسان موسوم به اچ‌آی‌وی به 2 روش متفاوت نتایج مثبتی را به همراه داشته است. محققان می‌گویند، این ملکول علاوه برجلوگیری از تکثیر ویروس در داخل سلول‌های آلوده و بی‌اثر کردن ویروس‌های شناور در خون، می‌تواند به بیمارانی که مقاومتشان به داروهای اچ‌آی‌وی بیشتر شده است نیز کمک کند.

این ملکول که تحت عنوان کیمرا شناخته می‌شود، از 2نوع RNA تشکیل شده است: یک RNA تداخلی کوچک، که به‌منظور وارد شدن به سلول‌های آلوده و جلوگیری از بیان 2 ژن مورد نیاز ویروس اچ‌آی‌وی برای تکثیر سلولی طراحی شده و یک رشته RNA موسوم به آپتامر، که محکم به پروتئین کشف شده روی سطح سلول‌های اچ‌آی‌وی می‌چسبد. این آپتامر دارای 2نقش متفاوت است که RNA را به داخل سلول‌های آلوده منتقل و ویروس‌های شناور آزاد در خون را بی‌اثر می‌کند و از فعالیت باز می‌دارد.
با آنکه این کیمرا RNA جدید نیست، اما برای نخستین‌بار است که روی حیوانات آزمایش شده است.

محققان برای آزمایش این کیمرا، از موش‌های مهندسی شده مستعد آلودگی به ویروس اچ‌آی‌وی استفاده کردند. هنگامی که آنها این کیمرا و یا تنها آپتامر را به این موش‌ها تزریق کردند، میزان ویروس‌های موجود در جریان خون این حیوانات به‌طور محسوسی کاهش یافت. با این وجود این کیمرا قوی‌تر از تنها آپتامر بود و توانست بیش از یک هفته ویروس‌های اچ‌آی‌وی را از فعالیت بازدارد. محققان معتقدند که این ملکول می‌تواند به‌عنوان یک درمان مستقل یا در کنار دیگر داروهای مختص اچ‌آی‌وی به کار برده شود. نظر به اینکه اثر ضد‌ویروسی این کیمرا تنها در حدود یک هفته دوام دارد، بیماران باید تحت درمان داروهای تزریقی متداول نیز قرار گیرند.
یکی از محققان این مطالعه در این خصوص اظهار داشت: محققان مشاهده کردند که ویروس اچ‌آی‌وی به‌طور حیرت‌انگیزی از فعالیت بازداشته می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد بخش عمده این بازدارندگی به‌علت آپتامر است نه RNA. من اقدام دوجانبه این ترکیب RNA و آپتامر را مشاهده نکرده‌ام.

پژوهشگران RNA را در سلول‌های سفید خون موسوم به لمفوسیت‌های موش‌های تحت درمان با این کیمرا یافتند که نشان می‌دهد این ملکول می‌تواند خود را به هر مکان مورد نیازی برساند و هنگامی که آنها بیان 2 ژن مورد هدف RNA - tat و rev- را در همان سلول‌ها ارزیابی کردند، دریافتند که پس از اجرای این روش‌درمانی یک کاهش 75 تا 90درصدی در بیان ژن رخ می‌دهد. از آنجایی که این کیمرا سلول‌های آلوده به اچ‌آی‌وی را از بین نمی‌برد در نتیجه نمی‌تواند این بیماری عفونی را درمان کند، گام بعدی پژوهشگران این تحقیق استفاده از یک کیمرا برای تأمین نوعی RNA است که قادر به از بین بردن سلول‌های آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی باشد.

کد خبر 132548

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز