دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیریت مقابله با بیماری ایدز با استفاده از یک آنتی بیوتیک بسیار رایج و کم هزینه، مرگ و میر را در میان مبتلایان به این بیماری در آفریقا به طور قابل توجهی کاهش داد.

بر اساس تحقیقی که قرار است نتایج آن روز دوشنبه منتشر شود، این آنتی بیوتیک، مرگ و میر را در میان بیمارانی که ابتلا به ایدز، سیستم ایمنی بدن آنها را به طور قابل توجهی ضعیف کرده است، کاهش می‌دهد.

آنتی بیوتیک کوتریموکسازول که با نام تجاری باکتریم، یوساپریم و سپتریم معروف است، حاوی دو نوع آنتی بیوتیک سولفامتوکسازول و تریمتوپریم است.

این دارو برای پیشگیری از عفونت های متعددی از قبیل عفونت دستگاه ادراری و دستگاه گوارش و همچنین برای درمان نوعی ذات الریه مورد استفاده قرار می گیرد.

این آنتی بیوتیک حاوی ویژگی های ضد مالاریا نیز هست. در این تحقیق سه هزار و یکصد و هفتاد و نه نفر در اوگاندا و زیمبابوه تحت مطالعه قرار گرفتند.

این افراد در حالیکه سیستم ایمنی آنها بر اثر ابتلا به ویروس ایدز به طور جدی ضعیف شده بود، و تعداد سلول های ایمنی سی دی چهار (CD4) خون آنها در هر میکرولیتر به کم تر از دویست رسیده بود، تحت درمان ضد ایدز قرار گرفتند.

خطر مرگ در میان افرادی که با کوتریموکسازول و درمان ضد ایدز تحت درمان قرار گرفته بودند، در مقایسه با آنهایی از آنتی بیوتیک استفاده نکرده بودند، در سه ماهه اول درمان پنجاه و نه درصد کاهش یافت.

کاهش خطر مرگ و میر تا ابتدای هفته هفتاد و دوم به میزان چهل و چهار درصد باقی ماند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، در پایان هفته هفتاد و دوم درمان، کاهش خطر مرگ در میان بیماران در مجموع به میزان سی و پنج درصد بود.

کد خبر 103953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز