کاملیا مافی: در حالی‌که به گفته بیشتر کارشناسان اطلاعات دارویی و پزشکان، بیشتر اوقات آنتی‌بیوتیک‌ها نه تنها بیماری سرما خوردگی را درمان نمی‌کنند بلکه عوارض آن را نیز تشدید می‌کنند

اما بازهم برخی افراد در فصل سرما با مشاهده هر گونه علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزا به‌طور خودسرانه از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند.

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که در برخی از بخش‌های خصوصی و دولتی پزشکان این دارو را به‌صورت بی‌رویه تجویز می‌کنند غافل از آنکه مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها، مقاومت میکروب‌ها نسبت به دارو‌ها را بیشتر می‌کند و این مسئله در آینده به‌شدت، سلامت مردم را تهدید خواهد کرد.

دکتر محمد تمیمی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این‌باره می‌گوید: بررسی نسخه‌های مراکز بهداشتی درمانی و پزشکان در استان نشان می‌دهد که ما با مشکلی اساسی در بخش‌های دولتی و خصوصی در نیمی از نسخه‌ها در مورد تجویز داروی آنتی‌بیوتیک و مصرف خودسرانه این دارو مواجه شده‌ایم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این‌باره می‌گوید: در دانشگاه‌های علوم پزشکی کمیته‌ای به نام کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو وجود دارد که در آن هر 3 ماه یکبار با برگزاری جلسه، تمامی نسخه‌های تجویز شده از سوی پزشکان کنترل و درصورت وجود اشکالات علمی و تداخل دارویی به پزشک مربوطه اعلام می‌شود.

 آمار یاد شده از سوی همین کمیته مشخص شده است.سید محی‌الدین سجادی تاکید می‌کند: با‌توجه به دستور مستقیم وزرات بهداشت به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌منظور کنترل و مقابله با این امر ابتدا به پزشکان و واحد‌های مربوط تذکر کتبی می‌دهیم و درصورت تکرار با کمک سازمان‌های بیمه‌گر قراردادشان لغو می‌شود.

آنتی‌بیوتیک درمانی برای همه بیماری‌های عفونی نیست

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه با اشاره به اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان همه بیماری‌های عفونی مؤثر نیستند و نباید بی‌جهت استفاده شوند به‌طوری که حتی بسیاری از بیماری‌های ویروسی به درمان با آنتی‌بیوتیک نیازی ندارد می‌گوید: مصرف بی‌رویه و غیر‌منطقی داروها، کامل نکردن دوره درمان و مصرف نامنظم دارو باعث مقاومت باکتری‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های مختلف می‌شود.

دکتر محمد تمیمی همچنین با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی بازآموزی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها که بیش از 50 نفر از کارشناسان واحدهای دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه کارکنان دارویی داروخانه‌های مراکز بیمارستانی و بهداشتی درمانی استان در آن شرکت داشتند

 می‌گوید: آشنایی با انواع آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی‌بیوتیک درمانی، پیشگیری و جلوگیری از مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها در مراکز درمانی، جلوگیری از بروز مقاومت‌های میکروبی و آشنایی با داروهای جدید مورد مصرف در بیمارستان‌ها از اهداف برگزاری این دوره آموزشی بوده است.

ویروس‌ها قوی می‌شوند

با مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌، تعداد زیادی از باکتری‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم می‌شوند و این مقاومت را از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌دهند. لذا دوره درمان طولانی‌تر شده و این مسئله احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها و عفونت‌های دیگر را نیز افزایش می‌دهد که می‌تواند پیامدهای خطرناکی در آینده به‌دنبال داشته باشد.

کارشناس اطلاعات دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اعلام این مطلب می‌افزاید: مصرف بی‌رویه دارو علاوه بر هزینه‌های بسیار، عوارض جانبی زیادی نیز در پی دارد که از نظر سلامتی و اقتصادی مشکل آفرین است.

 دکتر ابراهیم ابراهیمی تصریح می‌کند: در حال حاضر مقاومت دارویی به‌دلیل مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها در بیمارستان‌ها افزایش یافته که این امر موجب بروز عفونت‌های مقاوم بیمارستانی شده است.

همشهری استانها

کد خبر 100220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز