سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بسیاری از ما برای جلوگیری از ابتلا به بیماری، مداوما دست‌هایمان را می‌شوییم و سطوح را ضدعفونی می‌کنیم

اما یک بررسی جدید آزمایشگاهی نشان می‌دهد یک باکتری به نحوی سازگاری یافته است که نه تنها می‌تواند در مقابل مواد ضدعفونی‌کننده، بلکه در برابر یک انتی‌بیوتیک رایج زنده باقی بماند.

 به گزارش لایوساینس این گروه پژوهشی بر روی "سودناموس آئروژینوزا"، متمرکز بودند، باکتری که مسئول طیفی از عفونت‌ها در افرادی است که دچار ضعف دستگاه ایمنی هستند.

 هنگامی که دانشمندان مقادیر فزاینده‌ای از ماده ضدعفونی‌کننده را به کشت‌های این باکتری افزودند،‌باکتری نه تنها طوری سازگاری پیدا کرد که با وجود ماده ضدعفونی‌کننده بماند، بلکه همچنین نسبت به آنتی‌بیوتیک رایجی به نام سیپروفلوکساسین هم مقاومت پیدا کرد.

باکتری توانسته بود به طور کارآمدتری مواد ضدمیکروبی از درون خود به بیرون پمپ کند. باکترهای سازگاری‌یافته همچنین دارای جهش ژنتیکی بودند که به آنها اجازه می‌داد در مقابل آنتی‌‌بیوتیک‌های نوع سیپروفلوکساسین به طور خاص مقاومت کنند.

 جرارد فلمینگ، از دانشگاه ملی ایرلند، سرپرست این پژوهش می‌گوید: "این یافته‌ها اساسا به آن معناست که باقیمانده‌های مواد ضدعفونی‌کننده به طور نادرست رقیق‌شده در روی سطوح بیمارستان می‌تواند رشد باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را تحریک کند. آنچه بیشتر نگران‌کننده است این است که به نظر می‌رسد این باکتری حتی بدون قرار گرفتن در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند نسبت به آنها مقاومت پیدا کند."

 نتایج این بررسی که در شماره ژانویه میکروبیولوژی منتشر شده است نشان می‌دهد،که برخی از میکروب‌های چقدر زیرک هستند و به پژوهش‌های اخیر در مورد ابرمیکروب‌ها- میکروب‌های مقاوم در برابر داروها که پزشکی مدرن سعی دارد بر آنها غلبه کند- اضافه می‌شود.

کد خبر 98248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز