شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین- فرانک عطیف: برای جلوگیری از شیوع متالو- بتا- لاکتامازی 1(ان دی ام 1) - تولیدکننده باکتری- در آب‌های دهلی، به تلاش جهانی نیاز هست.

india

براساس پژوهشی که در نشریه پزشکی لنست چاپ شده این باکتری معروف به سوپرباگ، در 51 نمونه از 171 نمونه آب استخرها، جوی‌ها و دو نمونه از 50 نمونه آب لوله‌کشی شهری دیده شده  و برای کنترل آن به تلاش جهانی نیاز است.

سوپرباگ‌، میکرو ارگانیسمی است که در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها مختلف مقاوم است.بر اساس شواهد در دسترس گفته می‌شود تا به حال سوپرباگ ها جز یک مورد در مقابل تمام آنتی بیوتیک‌ها مقاوم اند.

ان دی ام-1 برای اولین بار در سال 2009 شناخته شو و ژنی است که باکتری هایی با توانایی مقاومت بسیار بالا در برابر تقریبا تمام آنتی بیوتیک‌ها تولید می‌کند.

تیم‌دانشگاه کاردیف در بریتانیا نوشته است:"نظارت بین‌المللی بر این موضوع و میزان مقاومت آن، همکاری در نمونه‌برداری محیط زیستی و نیز معاینه بالینی ایزوله از اولویت هایی است که باید در این خصوص انجام شود".

محمد شاهد از کالج پزشکی جواهر نعل نهرو و بیمارستان ایالت اوتر پرادش، نیز اظهار داشته:"احتمال شیوع و گسترش این سوپر باگ در سطح جهانی وجود دارد و این موضوع نباید نادیده گرفته شود".

شورای پژوهش پزشکی هند از ساکنان پایتخت این کشور خواسته تا آرام باشند.دهلی 16 میلیون نفر جمعیت دارد.

پژوهشگران مستقل سپتامبر و اکتبر سال گذشته میلادی تحقیقی انجام دادند و بلافاصله هشدار دادند که این سوپر باگ می‌تواند توسط افراد خارجی که برای درمان پزشکی به هند می‌آیند شیوع یابد.

در آن زمان دولت هند این پژوهش را نادیده گرفت و آن را گزارشی صرفا وحشت‌زا خواند و از اعلام وجود این ژن در آب پایتخت و نسبت دادن به هند، انتقاد کرد.

اما بعدا سازمان بهداشت جهانی بعد از چندین مورد ابتلا ف‌خواستار بررسی و کنترل در سراسر جهان شد.

در آخرین تحقیق، پژوهشگران گفته‌اند حضور ان دی ام-1 که تولید کننده باکتری است برای ساکنان دهلی که از سیستم آب عمومی استفاده می‌کنند ،مشکلات و پیچیدگی‌های مهمی را ایجاد می‌کند.

ان‌دی ام-1 در باکتری که وبا و اسهال خونی بوجود می‌آورد، پیدا شده و به این فرضیه که نه تنها در عفونت‌های بوجود آمده در بیمارستان دیده می‌شود بلکه در محیط زیست هم وجود دارد؛ قوت می‌بخشد.

کد خبر 131777
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز