جمعه ۲۶ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان انگلیسی یک آزمایش جدید ایجاد کرده‌اند که می‌تواند در طول یک ساعت سل را تشخیص دهد و بالقوه به جلوگیری از گسترش این بیماری کمک کند.

tb

به گزارش خبرگزاری فرانسه "سازمان حفاظت از سلامت" (HPA) انگلیس اعلام کرد این آزمایش "فوق سریع" (ultra-rapid) بسیار سریع‌تر از روش‌های تشخیصی مرسوم است که حداکثر تا هشت هفته طول می‌کشد و به معنای است که بیماران که اغلب از جمعیت‌های عبوری هستند که بدون درمان شدن جابه‌جا می‌شوند.

کت آرنولد،‌ سرپرست این تحقیق، از HPA گفت: "ما از ابداع این آزمایش بسیار هیجان‌زده هستیم، زیرا با این آزمایش می‌توان بالقوه یک شخص را در یک کلینیک سل تشخیص داد و فورا درمان مورد نیاز را شروع کرد."

او افزود:‌"این آزمایش جدید واقعا می‌تواند در جایی که بیشترین نیاز به آن وجود دارد، تاثیر بگذارد."

این آزمایش جدید، بسیار حساس با شناسایی یک مولکول DNA در باکتری سل، می‌تواند بیماری را تشخیص کند.


آزمایش‌های فعلی شامل گرفتن خلط سینه از مبتلایان و کشت باکتری در آزمایشگاه است،‌ که ممکن است هفته‌‌ها طول بکشد.

سخنگوی HPA، اما گیلگون- جونز در این باره گفت: "این آزمایش بسیار موثرتر از آزمایش‌های قبلی است."


"تا حداکثر 75 درصد افرادی که مبتلا به سل هستند‌، افراد عبوری هستند و مشکل است آنها را به طور فوری درمان کرد،‌ در نتیجه آنها نقل مکان می‌کنند، و افراد دیگر را آلوده می‌کنند."


او افزود اما تا زمانی که این آزمایش وارد باز شود دست کم دو سال وقت لازم است،‌ چرا که باید تحت کارآزمایی‌‌های بالینی گسترده‌ای قرار گیرد که در انگلیس در حال شروع شدن است.

این اعلام کمتر از دو هفته پس از آن صورت می‌گیرد که پژوهشگران آمریکایی خبر دادند آزمایشی جدید ابداع کرده‌اند که باز هم با استفاده از شاخص‌های ژنتیکی می‌تواند در طول دو ساعت سل مقاوم به دارو را تشخیص دهد.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت تخمین زده می‌شود که سل 1.3 تا 1.8 میلیون نفر را در سال 2008 در سراسر جهان کشته باشد، و بیماری با بیشترین سرعت در آسیای جنوب شرقی در حال انتشار است.

سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد که سل مقاوم به دارو به تهدیدی جدی برای سلامت جهانی بدل شده است، به خصوص اینکه تنها بخش کوچکی از موارد آن تشخیص داده می‌شوند.

تخمین زده می‌شود که حدود نیمی از موارد سل مقاوم به دارو در چین و هند رخ داده باشد.

کد خبر 116201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز