سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس بخش رفرنس هاری انستیتو پاستور گفت: با وجود آمادگی مسئولان، ارائه بهترین خدمات پیشگیری و درمان رایگان هاری، مرگ و میر ناشی از این بیماری پذیرفته شده نیست.

به گزارش ایسنا دکتر احمد فیاض در سمینار یکروزه تب مالت و هاری با اشاره به آمار هاری در کشور گفت: طبق آمار سالانه تعداد زیادی از افراد توسط حیوانات هار گزیده می‌شوند و با توجه به وسعت و امتداد مرزهای کشور، همجواری با کشورهای آلوده مانند عراق، پاکستان و افغانستان، ایران بین کشورهای آلوده و در معرض خطر هاری محصور است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های مربوط به انسان را با بررسی در مرزها، فرودگاه‌ها و... می توان کنترل کرد، گفت: با این حال بیماری‌های مشترک انسان و حیوان که حیوانات ناقل آن هستند با توجه به تردد حیوانات آلوده در مرزها و عدم توانایی در کنترل آنها درصد شیوع بیشتری دارند.

فیاض تصریح کرد: کنترل حیوانات و کنترل مرزها نیاز به تشکیل یک کمیته متحد جهت انجام اقدامات پیشگیری کننده توسط کشورهای منطقه دارد و از توان یک کشور خارج است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار، سالانه 8 تا 11 نفر بر اثر بیماری هاری از بین می‌روند اما در این میان آمار قابل توجهی از افراد حیوان گزیده نیز هستند که با مراجعه به موقع به مراکز تحت درمان هاری موسوم به درمان پیشگیری قرار می‌گیرند و از عواقب هاری می‌گریزند.

ریس بخش رفرنس هاری انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه 85 درصد افراد حیوان گزیده در روستاها ساکن بوده و اغلب مردان هستند، گفت: خطر ابتلا به هاری تهدید برای سلامت مردم است.

وی افزود: 11 تا 20 سالگی شایع‌ترین سن مواجه با هاری است که متاسفانه با توجه به درصد شیوع بیشترین آمار مرگ و میر نیز مربوط به این گروه است. در 67 درصد موارد توسط سگ و سپس گرگ و بقیه حیوانات به این بیماری دچار می‌شوند.

دکتر فیاض ادامه داد: وزارت بهداشت تمام سعی خود را بر کاهش مرگ و میر ناشی از هاری گذاشته و با توجه به نوع خاص درمان هاری یا همان درمان پیشگیری این امر پاسخگو بوده است.

وی در تشریح این روش گفت: در درمان هاری پس از اینکه بزاق حیوان هار پس از حمله به پوست یا زخم فرد برخورد کرد سریعاً واکسن و سرم هاری در نوبت‌های مختلف به فرد تزریق می‌شود و اگر فرد حیوان گزیده در روز اول و دوم به مراکز درمانی مراجعه کند، صد در صد درمان می‌شود. اما در صورت سهل‌انگاری در اقدام به درمان طی 20 تا 45 روز فرد فوت خواهد کرد.

دکتر فیاض ادامه داد: در گذشته تمام افراد حیوان گزیده به انستیتو پاستور ارجاع داده می‌شدند اما به علت دوری مسافت ممکن بود زمان طلایی درمان از بین برود از این رو مراکز بهداشتی در سراسر کشور پراکنده شدند تا افراد سریعا جهت درمان اقدام کنند. در حال حاضر 300 مرکز درمانی در کشور، ارائه کننده خدمات درمان پیشگیری مربوط به هاری در سطح کشور فعال هستند.

وی، شست وشوی زخم، استفاده از واکسن و سرم هاری را مهمترین اقدام درمانی عنوان کرد و گفت: بسته به وضعیت زخم، واکسن و سرم تجویز می‌شود.

دکتر فیاض افزود: کسانی که کار درمان را انجام می‌دهند باید در هنگام کار نکات ایمنی و پیشگیرانه را انجام و واکسن ضدهاری را تزریق کرده باشند.

رییس بخش رفرنس انستیتو پاستور با بیان اینکه درمان هاری رایگان است، گفت: طبق تلاش‌های صورت گرفته انجام اقدامات درمانی در سریع‌ترین لحظه مرگ و میر ناشی از هاری پذیرفته شده نیست.

دکتر فیاض، کنترل سگ‌های ولگرد را از مهمترین مشکلات در کنترل هاری عنوان کرد و گفت: سگ های دارای صاحب را می‌توان واکسیناسیون کرد اما به علت تعدد و پراکندگی حدود یک تا دو میلیون سگ ولگرد انجام این کار ممکن نیست و برای از بین بردن آنها با انجمن حمایت از حیوانات مشکلاتی وجود دارد.

کد خبر 110246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز