چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک ماده ضدعفونی‌کننده سریع‌االاثر جدید که بر ضد باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها موثر است، تولید شده که می‌تواند به توقف انتشار عفونت‌های مرگبار در بیمارستان‌ها کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران از انستیتو ربرت کخ در برلین گفتند که یک فرمول سریع‌الاثر عملی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند میکروب ها روی ابزارهای جراحی را بدون صدمه‌‌زدن به آنها از بین ببرد.

 مواد ضدعفونی‌کننده خط اول دفاع در برابر انتشار عفونت‌های اکتسابی در بیمارستان‌ها هستند و پاک کردن ابزارهای جراحی برای مقابله با آنها حیاتی است.

باکتری‌های مقاوم در برابر دارو، "ابرمیکروب‌ها"، یک مشکل فزاینده در بیمارستان‌ها در سراسر جهان هستند و اغلب بهداشت ناکافی کارکنان در انتشار چنین عفونت‌هایی مقصر هستند.

 عفونت‌های بیمارستانی هر سال در اروپا 25000 نفر و در آمریکا 19000 را می‌کشند.
در بررسی‌های قبلی این گروه آلمانی که یک ماده دترژان قلیایی ساده یافتند که می تواند پریون‌ها – پروتئین‌های بیماری‌زا- را ریشه‌کن کند. برطرف کردن پریون‌ها به علت اینکه هنگام استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده معمول به روی سطوح ثابت می‌شوند، کار مشکلی است.

 مایکل بیکز و مارتین میلکه بخش بهداشت انستیتو این محلول قلیایی را با مقادیر متفاوتی از الکل مخلوط کردند و آن را از لحاظ توانایی برطرف کردن باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و پریون‌ها از روی وسائل جراحی مورد آزمایش قرار دادند.

 نتایج نشان داد مخلوط این ماده قلیایی با الکل بیست درصد بهترین تاثیر را دارد.
بیکز گفت به نظر او این ماده ضدعفونی کننده جدید می‌تواند تاثیر بزرگی بر پروتکل‌های ایمنی بیمارستانی داشته باشد.

او گفت: "فرمولاسیون‌های استاندارد که پریون‌ها را برطرف می‌کنند، بسیار خورنده هستند. این محلول نه تنها ایمن‌تر است و روی ابزارها اثری نمی‌گذارد، بلکه آماده کردن آن ساده، ارزان قیمت است و در مقابل طیفی از عوامل عفونی بسیار موثر است."

نتایج این بررسی در ژورنال ویرولوژی عمومی منتشر شده است.

 یک بررسی در هلند که در هفته گذشته منتشر شد نشان داد که ابر میکروب استافیلوکوک‌ طلایی مقاوم متی‌سیلین(MRSA)  که می‌تواند مسمومیت خونی ایجاد کند، به صورت خوشه‌ای منتشر می‌شود، که بیانگر آن است که این عفونت از طریق سیستم‌های مراقبت بهداشتی به بیمارانی منتقل شده است که به طور مکرر در بیمارستان‌های مختلف پذیرش شده‌اند.

کد خبر 99948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز