سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان برای نخستین بار سلول‌های بنیادی انسان را به گونه‌ای دست ورزی کرده‌اند که می‌تواند سلول‌های مبتلا به ویروس ایدز را در بدن موجود زنده، جست و جو کند و از بین ببرد

تزریق سلول های بنیادی دست ورزی شده انسان برای نابودی ایدز

به گزارش ایرنا، این تحقیق برای نخستین بار نشان می‌دهد سلول‌های بنیادی دست ورزی شده برای شکل گیری سلول‌های ایمنی که این ویروس را در بافت‌های زنده مدل‌های حیوانی سرکوب کند، موثر واقع می‌شوند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا معتقدند این مطالعه زمینه را برای استفاده بالقوه از این نوع راهکار در مبارزه با عفونت ایدز در افراد مبتلا و همچنین حذف این ویروس از بدن فراهم می‌کند.

در تحقیقات پیشین، این گروه، سلول‌های ایمنی T را که مسئول مبارزه و نابودی عفونت هستند، از افراد مبتلا به ایدز تهیه کردند. و مولکولی را به عنوان 'گیرنده سلول T ' شناسایی کردند که سلولT را به تشخیص و نابودی سلول‌های مبتلا به ایدز هدایت می‌کند.

اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا در جدیدترین مطالعات خود سلول‌های بنیادی خون انسان را دست ورزی کردند و دریافتند این سلول‌ها می‌توانند سلول‌های T بالغ را شکل دهند.

سلول‌های T بالغ می‌توانند به بافت‌هایی که ویروس ایدز در آن ساکن و تکثیر می‌شود، یورش ببرند.

آنها این کار را با استفاده از مدل جایگزین (موش) انجام دادند. بیماری ایدز و پیشرفت آن در موش بسیار شبیه به انسان است.

نتایج آزمایش‌ها بر روی خون، پلاسما و اعضای بدن موش که دو هفته و شش هفته پس از تزریق سلول‌های دست ورزی شده انجام شد، نشان داد که تعداد سلول‌های یاری رسان T ، افزایش و میزان ویروس ایدز در خون کاهش یافته است.

سلول‌های یاری رسان T، گلبول‌های سفید هستند که مولفه بسیار مهم سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت‌ها محسوب می‌شوند.

این نتایج نشان می‌دهد که سلول‌های دست ورزی شده می‌توانند رشد کنند و برای مبارزه با عفونت‌ها، به اعضای مختلف بدن بروند.

کد خبر 167721
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز