دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آمریکایی موفق شدند با استفاده از سلول‌های بنیادی مهندسی‌ساز، ویروس‌های HIV را در بدن موش از بین ببرند که این دستاورد می‌تواند منجر به یافتن شیوه درمان بیماری ایدز شود.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیشتر تحقیقات صورت گرفته برای مقابله با ویروس HIV بر تولید واکسن یا داروهایی متمرکز هستند که رشد ویروس در بدن را متوقف می‌کنند، اما در تکنیک جدید و با استفاده از روش‌های مهندسی ژنتیک می‌توان سلول‌های بنیادی خون را به سلول‌های مبارز یا لنفوسیت تی تبدیل و سلول‌های آلوده به ویروس HIV‌ را در بدن شناسایی و نابود کرد.

بیشتر داروهای ایدز باید بصورت مادام‌العمر مصرف شوند تا از رشد ویروس HIV‌ در بدن پیشگیری کنند و تنها راه قطعی برای درمان بیماری ایدز نیز از بین بردن کامل این ویروس است.

سلول‌های لنفوسیت تی سیتوتوکسیک CD8 توانایی شناسایی و از بین بردن سلول‌های آلوده به ویروس HIV‌ را دارند، اما تعداد آن‌ها در بدن کافی نیست.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA) موفق شدند با استفاده از روش مهندسی ژنتیک، سلول‌های بنیادی خون را به سلول لنفوسیت تی تبدیل کنند.

تیموس انسانی که وظیفه تولید سلول‌های لنفوسیت تی را در بدن بر عهده دارد، به بدن موش پیوند زده شد. سپس لنفوسیت تی از فرد مبتلا به ویروس ایدز استخراج می‌شود و گیرنده که عامل شناسایی سلول آلوده به ویروس HIV‌ است، از سلول لنفوسیت جدا می‌شود.

با تزریق این گیرنده به سلول‌های بنیادی خون در تیموس، سلول لنفوسیت تی ساخته می‌شود.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، در کنار کاهش میزان ویروس HIV میزان سلول‌های دفاعی CD4 افزایش می‌یابد.

دکتر «اسکات کیچن» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می‌کند: این نخستین گام در توسعه یک رویکرد تهاجمی برای بر طرف کردن نقص در پاسخ سلول‌های لنفوسیت تی محسوب می‌شود که اجازه می‌دهد ویروس HIV‌ در بدن فرد مبتلا باقی بماند.

کد خبر 166524
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز