چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران، پزشکان و بیماران شرکت‌کننده در بزرگترین کنفرانس جهانی ایدز از دولت‌های جهان می‌خواهند مبارزه با ایدز را در هنگامی همه‌گیری این بیماری به نقطه عطفی رسیده است، را شدت بخشند.

aids

به گزارش آسوشیتدپرس دانشمندان می‌گویند گرچه تا به حالی علاج یا واکسنی برای ایدز به دست نیامده است، اما آنان اکنون وسائلی در اختیار دارند تا از انتشار این ویروس مقاوم - با درمان بیماران با داروهایی که هم جان آنان را نجات می‌دهد و هم واگیرداری بیماری را کاهش می‌دهد- جلوگیری کنند.

بیش از 20000 دانشمند، افرادی که با HIV زندگی می‌‌کنند، و سیاستگذاران این هفته در واشنگتن گرد هم می‌آیند تا به بحث درباره چگونگی استفاده از پیشرفت‌های علمی در زمینه ایدز برای تدوین برنامه‌های عملی جدید در مقابله با همه‌گیری این بیماری بپردازند.

به گفته کارشناسان مناطقی از جهان از سانفرانسیسکو و واشنگتن گرفته تا بخش‌هایی از آفریقای جنوبی که سیاست واداشتن شمار بیشتری از افراد برای انجام آزمایش HIV و درمان کردن سریع آنان را دنبال کرده‌اند، شاهد کاهش شمار موارد عفونت با این ویروس بوده‌اند.

از طرف دیگر مصرف روزانه داروی ضدایدز "ترووادا" (Truvada) بوسیله افراد سالم خطر عفونت در نتیجه آمیزش جنسی را کاهش می‌دهد. به این ترتیب کشورهایی با شیوع بالای ایدز می‌توانند از این روش در جمعیت‌های پرخطر استفاده کنند.

سایر اهداف مورد بحث ددر این کنفرانس درمان شمار بیشتری از زنان باردار دچار HIV برای محافظت نوزادان‌شان، و ختنه کردن شمار بیشتری از مردان در کشورهای در حال توسعه برای کاهش انتقال ویروس است.

اما یک چالش بزرگ در مبارزه با ایدز مسئله تامین پول لازم در این دوران رکود اقتصادی جهانی به خصوص برای کشورهایی است که فاقد منابع مالی برای درمان شمار فزاینده افرادی است که نیاز به مراقبت دارند.

در حال حاضر حدود 34.2 میلیون نفر در جهان با HIV زندگی می‌کنند، و با وجودی که شمار موارد جدید عفونت به آهستگی در حال کاهش است، اما هنوز هر سال 2.5 میلیون مورد عفونت جدید رخ می‌دهد.

جهان در سال گذشته 16.8 میلیار دلار برای مقابله با ایدز در کشورهای فقیر با بیشترین شیوع بیماری صرف کرده است، اما هنوز هر سال 7 میلیارد دلار دیگر لازم است تا هدف دو برابر کردن شمار 8 میلیون نفری بیمارانی که داروهای نجات‌بخش را دریافت می‌کنند، تا سال 2015 تحقق یابد.

کد خبر 178711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز