همشهری آنلاین: رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با هشدار نسبت به تغییر الگوی انتقال ایدز از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده، بر لزوم توجه بیش از پیش به برنامه‌های کاهش آسیب به منظور جلوگیری از بازگشت موج دوم ایدز در کشور تاکید کرد.

دکتر عباس صداقت صبح دوشنبه در حاشیه اولین کنگره بین المللی تحقیقات ایدز در ایران که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: همچنان بیشترین ابتلا به ایدز در کشور از طریق اعتیاد تزریقی است ولی شواهدی در دست است که نشان می‌دهد این الگو در حال تغییر است و موارد ابتلا به HIV از طریق روابط جنسی رو به افزایش است.

به گزارش مهر، وی با تاکید بر اجرای برنامه‌های کاهش آسیب در کشور افزود: پیشگیری از انتقال ایدز از طریق رفتارهای جنسی یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت برای جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به ایدز است.

صداقت از همکاری وزارت بهداشت با سایر دستگاهها برای پوشش برنامه‌های آموزشی و اطلاع رسانی در پایانه‌ها، راه آهن و هواپیمایی خبر داد و گفت: تاکنون 24 هزار مورد HIV در کشور تحت پوشش برنامه‌های مراقبتی وزارت بهداشت قرار دارند.

وی با اعلام اینکه ارائه تمامی برنامه‌های مراقبتی از مبتلایان به HIV رایگان و محرمانه است افزود: تخمین می‌زنیم 93 هزار نفر در کشور بهHIV مبتلا باشند که 70هزار نفر آنان از وضعیت ابتلای خودشان آگاه نیستند.

صداقت با اشاره به وجود 104 مرکز مشاوره در سراسر کشور برای ارائه خدمات به مردم اظهار داشت: تلاش کرده‌ایم گسترش برنامه‌های مشاوره در تمامی نقاط کشور در دسترس مردم باشد و در این بین گروه نوجوانان و جوان بیشترین هدف برنامه‌های ما هستند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اعلام اینکه ایدز هیچ درمان قطعی ندارد، افزود: پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار آسان است.

وی با اعلام اینکه همه سازمان‌ها می‌بایست در بحث پیشگیری از HIV در کشور با وزارت بهداشت همکاری داشته باشند، افزود: به رغم اینکه شاهد تغییر الگوی ابتلا به HIV در کشور هستیم اما نباید از موضوع اعتیاد تزریقی غافل شویم.

صداقت با اعلام اینکه 67 درصد موارد ابتلا به ایدز از طریق اعتیاد تزریقی است، افزود: سهم انتقال ایدز از طریق روابط جنسی از سال 65 تا 90 ، 7درصد بود که این آمار در سال گذشته به 10 درصد رسیده است که نشان می‌دهد 20 درصد افزایش ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی را در کشور داشته‌ایم.

کد خبر 188646
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز