همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که درمان کردن فوری افراد دچار ویروس ایدز (HIV) بلافاصله پس از سرایت ویروس به آنها باعث می‌شود در بخش کوچکی از بیماران ایدز "علاج عملی" (functional cure) رخ دهد.

hiv

به گزارش رویترز دانشمندان در فرانسه با پیگیری 14 بیمار را به فوریت پس از سرایت ویروس ایدز تحت درمان با داروهای ضدHIV قرار گرفته بودند، اما بعد درمان را متوقف کرده بودند، متوجه شدند که حتی در بیمارانی که بیش از 7 سال درمان‌شان را قطع کرده بودند، هیچ نشانه‌ای از سربرآوردن مجدد ویروس مشاهده نمی‌شود.

این پژوهش به دنبال اخبار منتشر شده در اوایل این ماه درباره علاج یک نوزاد دختر در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا است که پس از دریافت بسیار زودرس داروهای ضد HIV عملا از ویروس ایدز علاج پیدا کرده بود.

کریستیان روزیو، استاد بیمارستان نکر و دانشگاه دکارت پاریس و عضو گروه اولیه‌ای که سی سال پیش HIV را شناسایی کردند، گفت نتایج جدید نشان می‌دهد که شمار سلول‌های عفونی‌شده با ویروس در گردش خون این بیماران، که اصطلاحا به آنان "کنترل‌شده‌های پس از درمان" می‌گویند، حتی بدون تجویز داروهای ضد HIV برای سال‌ها در حال کاهش باقی می‌ماند.

او گفت: "درمان زودرس این بیماران ممکن است باعث محدود شدن ذخایر ویروسی و گستره جهش‌های ویروسی شده و پاسخ‌های ایمنی را حفظ کرده باشد. ترکیبی از ین عوامل ممکن است باعث کنترل شدن عفونت در این گروه بیمارن شده باشد." 

به گفته او کاهش یافتن ذخایر ویروسی در این بیماران کاملا به تعریف علاج "عملی" تطبیق دارد.

"علاج عملی" (functional cure) وضعیتی را توصیف می‌کند که در آن میزان ویروس در بدن در حدی کاهش پیدا می‌کند که حتی بدون ادامه دارودرمانی کنترل‌شده باقی می‌ماند. البته هنوز ویروس در بدن موجود و قابل‌شناسایی است.

اغلب حدود 34 میلیون فرد مبتلا به HIV در سراسر جهان مجبورند برای تمام عمرشان از داروهای ضدایدز که داروهای ضد رترو- ویروسی نامیده می‌شوند، استفاده کنند. این داروهای معمولا باعث کنترل شدن بیماری می‌شوند، اما دارای اثرات جانبی هستند و هزینه سنگینی را بر نظام‌های بهداشتی تحمیل می‌کنند.

شمار افرادی که به تازگی HIV به آنان- از راه خون یا تماس جنسی- سرایت کرده است، در سراسر جهان در حال کاهش بوده است. به گزارش برنامه ایدز سازمان ملل (UNAIDS)شمار موارد عفونت‌های تازه در سال 2011 که 2.5 میلیون مورد بود، نسبت به سال 2001 بیست درصد کاهش نشان می‌دهد، و مرگ و میز ناشی از ایدز از 2.3 میلیون نفر در سال 2005 به 1.7 میلیون نفر در سال 2011 کاهش یافته است.

آسیه سائز- سیریون، پژوهشگرا ارشد HIV در انستیتو پاستور پاریس می‌گوید گرچه در اغلب بیماران نمی‌توان بدون ادامه تجویز دارو HIV را کنترل کرد، اما این نتایج بیانگر این است که دست کم در برخی از افراد اگر درمان‌شان به قدر کافی زود شروع شده باشد، ممکن است بدون دارو بیماری را کنترل کرد.

او گفت: "این یافته‌ها و نتایج بررسی بر روی دختر اهل می‌‌سی‌سی‌پی از درمان زودرس حمایت یم‌کند و ممکن است شواهدی مهم برای برای ایجاد راهبردی برای علاج HIV یا دست کم در کنترل نگه داشتن درازمدت آن بدون نیاز به ادامه درمان با داروهاای ضد رترو- ویروسی به دست دهد."

کد خبر 205438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز