همشهری آنلاین: این حقیقت که تیموتی براون 46 ساله اکنون آدم تقریبا سالمی است را نباید کوچک شمرد. تنها چند سال پیش بود که او مبتلا به ایدز بود.

Brown

به گزارش ای بی سی نیوز براون می‌گوید: "حال خوبی دارم. بیماری عمده‌ای ندارم، تنها سرماخوردگی‌های گاهگاهی مانند مردم عادی."

براون تنها شخصی در جهان است که بیماری ایدز او ، در نتیجه پیوند سلول‌های بنیادی خون برای درمان سرطان خونش، شفا یافته است.

او می‌گوید: "مورد من شاهدی بر این موضوع است که HIV را می‌توان علاج کرد."

براون شانس آورد. سلول‌های بنیادی او که دریافت کرد از اهداکننده‌ای آمده بود که جهش ژنتیکی خاصی داشت که باعث شد او در مقابل HIV مقاوم شود. این جهش ژنتیکی در کمتر از یک درصد افراد سفیدپوست رخ می‌دهد، و در نژادهای دیگر شیوع کمتری دارد.

پیش از آنکه براون در سال 2007 تحت پیوند قرار گیرد، پزشکان تقریبا 70 اهداکننده را از لحاظ داشتن این جهش ژنتیکی مورد آزمایش قرار دادند تا فردی را یافتند که با براون تطبیق داشته باشد.

اما پزشکان امیدوارند که برای سایر افراد مبتلا به HIV راه حل مشابهی پیدا کنند: پیوند خون بند ناف.

دکتر لاورنس پتز، مدیر پزشکی استم‌سایت، یک بانک خون بند ناف، می‌گوید گرچه براون بوسیله پیوند علاج پیدا کرد، اما این فرآیند درمانی پیچیده بود زیرا سلول‌های بنیادی خون از یک اهداکننده بزرگسال گرفته شده بود.

پتز می‌گوید: "هنگامی این کار ممکن است که تطبیق بسیار نزدیکی میان اهداکننده و گیرنده وجود داشته باشد، با وجود خون بند ناف، نیازی به یافتن چنین فردی با تطبیق کامل وجود ندارد. بنابراین یافتن اهداکننده ساده‌تر می‌شود."

اما حتی در این حالت هم کار به این سادگیها نیست. پتز و همکارانش 17000 نمونه خون بند ناف را تا به حال آزمایش کرده‌اند، و تنها در 102 نمونه جهش مقاوم ژنتیک مقاومت به HIV را یافته‌اند.

این گروه چند هفته پیش اولین پیوند خون بند ناف را به یک بیمار مبتلا به HIV انجام دادند، و قرار است یک پیوند دیگر را بر روی بیمار مشابه دیگری تا چند ماه دیگر در مادرید اسپانیا انجام دهند.

البته به گفته این پژوهشگران هنوز ماه‌‌ها باید صبر کرد تا معلوم شود این پیوندها در بیماران مبتلا به HIV موثر است یا نه.

پتز همچنین می‌گوید این پیوندها صرفا برای درمان ایدز کاربرد ندارد. بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز با پیوند سلول‌های بنیادی خون درمان می‌شوند. علاج ایدز یک پاداش اضافی است.

پتز می‌گوید: "چنین درمانی قابل انجام است. فقط مسئله زمان مطرح است."

برواون در فوریه 2007 مورد پیوند قرار گرفت. امروز در بدن او هیچ نشانه‌ای از ویروس باقی نمانده است.

براون می‌گوید از این لحاظ که تنها شخصی است که ایدز او درمان شده است، در حالیکه میلیون‌ها نفر همچنان با این بیماری زندگی می‌کنند، احساس گناه می‌کند. اما امیدوار است ماجرای او الهامبخش دیگران باشد و به آنها نشان دهد که ایدز قابل علاج است.

او می‌گوید: "من نمی‌خواهم تنها شخصی باشم در جهان باشم که HIV او درمان شده است. من می‌خواهم همه این بیماران درمان شوند."

کد خبر 173646
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز