مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیازی نیست که به راننده بدی را که در جلوی شما ویراژ می‌رود، ناسزا بگویید. پژوهشگران می‌گویند کاری از دست این راننده ساخته نیست

به گزارش رویترز پژوهشگران آمریکایی می‌گویند افراد دارای نسخه معین ژنی را یافته‌اند که در آزمون رانندگی 20 درصد بدتر از افراد دارای توالی متفاوت DNA عمل می‌کردند.

یافته‌های این گروه دانشمندان از دانشگاه کالیفرنیا در ایروین ممکن است توضیح‌دهنده این باشد که چرا این همه راننده بد وجود دارد- حدود 30 درصد آمریکاییان این نسخه ژن را دارند.

دکتر استیون کریمر،‌ سرپرست این پژوهش که نتایج آن در ژورنال Cerebral Cortex منتشر شده است،‌ می‌گوید:‌ "این افراد ممکن است که از هم آن اول خطاهای بیشتری را مرتکب شوند، و بیشتر آنچه را یاد گرفته‌اند پس از مدتی فراموش می‌کنند."

کریمر و گروهش 29 نفر - 22  نفر بدون این نسخه ژن و هفت نفر که این نسخه ژن را داشتند - از آنها خواستند که بر روی دستگاه شبیه‌ساز 15 دور رانندگی کنید و یک هفته بعد همان کار را تکرار کنند.

در کمال تعجب، آنها دریافتند که افراد دارای ژن جهش‌یافته به طور مداوم بدتر از افراد فاقد این ژن رانندگی می‌کردند.[آشنایی با نکات ایمنی در رانندگی]

این ژن پروتئینی را کنترل می‌کند که "عامل نوروتروپیک مشتق از مغز" نام دارد و بر حافظه اثر می‌گذارد.

این گروه در واقع به دنبال بررسی رانندگی نبود، اما آزمون رانندگی را به این خاطر انتخاب کرده بود که از مهارت‌های رایج در آن استفاده می‌شود.
 
کارنر گفت: ‌"من کنجکاوم بدانم که ژنتیک افراد تا چه حدی در تصادفات رانندگی نقش دارد. تعجبی ندارد اگر میزان تصادفات برای رانندگان دارای نسخه ژن بالاتر باشد."

کد خبر 94015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز