چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین بزرگترین مصرف‌کننده دخانیات در جهان تاکید کرده است که به وعده منع سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی تا سال 2011 در توافق با پیمان بین‌المللی در این مورد عمل خواهد کرد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه وزارت بهداشت چین اعلام کرد که قصد دارد طرحی را به اجرا در آورد تا سیگار کشیدن را از سال آینده در مکان‌های دربسته و ادارات و نیز در قطارها و اتوبوس‌ها ممنوع کند.

 مقام ارشد وزارت بهداشت، یانگ کینگ، گفت این ممنوعیت در هماهنگی با "پیمان چارچوب کنترل دخانیات سازمان ملل" که از ابتدای سال 2005 اجرایی شد، و چین نیز در همان سال آن را امضا کرد، اعمال خواهد شد.

اما یک فعال ضددخانیات و یک مقام رسمی در مورد اینکه بتوان این ممنوعیت‌ها را در کشوری که بیش یک چهارم جمعیت آن سیگاری هستند، به اجرا درآورد ابراز تردید می‌‌کنند.

یانگ گونگاهان، معاون رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین در این باره می‌گوید: "اعمال قانون صورت نگرفته است، و مقررات در این مورد تنها به صورت اسمی وجود دارند."
وو ییکان، مهاون رئیس گروه ضددخانیات Thinktank می‌گوید به اعتقاد احتمال اینکه این اعلام ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی موثر واقع شود، بسیار کم است.

شهرهای متعددی در چین تا به حال کشیدن سیگار در مکان‌های عمومی را ممنوع اعلام کرده‌اند، اما اعمال این ممنوعیت ضعیف باقی مانده است.

بر اساس آمار انجمن کنترل دخانیات چین حدود 350 میلیون نفر از جمعیت 1.3 میلیارد نفری چین سیگار می‌کشند، و این کشور یک سوم همه فراورده‌های توتون را که سالانه در جهان به فروش می‌رسد، به خود اختصاص می‌دهد.

این انجمن سال گذشته اعلام کرد تا یک میلیون نفر چینی هر سال به علت سرطان ریه یا بیماری قلبی-عروقی در رابطه مستقیم با مصرف دخانیات می‌میرند.

در دسامبر سال گذشته، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد تنها 17 کشور ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی را به اجرا درآورده‌اند.

کد خبر 107226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز