شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: استرالیا برای اولین بار درچهان ممنوعیت نمایش لوگو و برند روی پاکت‌های سیگار را به اجرا در می‌‌‌آورد

و این کار باعث پاسخ خشمگینانه صنعت دخانیات این کشور را باعث شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس قانون جدید پیشنهادی که روز پنج شنبه 30 آوریل اعلام شد، از سال 2012 سیگارها در استرالیا به صورت پاکت‌های ساده و بی‌نشان استانداردشده فروخته خواهد شد، که بر روی آنها هشدارهای بزرگ گرافیکی بر ضد سیگارکشیدن درج شده است- و نام برند تنها با حروف کوچک روی پاکت چاپ خواهد شد.

دولت استرالیا همچنین میزان مالیات بر سیگار را از نیمه شب پنچ شنبه به شدت تا حد 25 درصد بالا برده است، و به این ترتیب حدود 2 دلار استرالیا (1.85 دلار استرالیا) به قیمت هر پاکت حاوی 30 سیگار اضافه خواهد شد، و درآمد حاصل صرف مراقبت‌های بهداشتی می‌شود.

نخست‌وزیر استرالیا، کوین راد، گفت: "سیگار خوب نیست، سیگار مردم را می‌کشد. این سیاست سختگیرانه‌ترین محدودیت بر بسته‌بندی سیگار در هر جای جهان است."

راد گفت استرالیا همچنین قصد دارد که محدودیت‌های جدیدی بر تبلیغات اینترنتی دخانیات اعمال کند و 27.8 میلیون دلار برای کارزاری "سرسختانه" ضدسیگار صرف کند.

او گفت: "شرکت‌های بزرگ دخانیات از این اقدام ما ناراحت خواهند شد. این دولت برای آنچه انجام می‌دهد، عذرخواهی نمی‌کند- این کار تصمیم درستی است."

در مقابل شرکت "امپریال توباکو استرالیا" گفت قصد دارد تا بسته‌بندی ساده را به این دلیل که بر سود آن اثر می‌‌گذارد، به چالش بکشد، و استدلالش این است که برندگذاری ارزش تجاری دارد.

 یک سخنگوی این شرکت گفت: "استفاده از بسته‌بندی بی‌نشان توانایی مصرف‌‌کننده برای شناسایی برند ما از سایر برندها را از بین می‌برد، و این مسئله برای ما ارزش دارد."

"این کار واقعا بر ارزش کسب و کار ما به عنوان شرکت تجاری اثر می‌گذارد و ما برای محافظت از حقوق مالکیت بین‌المللی‌مان مبارزه خواهیم کرد."

یک کارشناس مالکیت فکری می‌گوید این اقدام ممکن است به قیمت پرداخت سه میلیارد دلار غرامت برای مالیات‌دهندگان تمام شود. اما وزیر بهداشت، نیکولا راکسون، گفت پیش‌نویس این قانون به دقت نوشته شده است تا مانع چالش‌های قانونی شود."

 او گفت: "هشدارهای بسیار گرافیکی روی پاکت سیگار وجود خواهد داشت، و هیج برند یا لوگوی رنگی روی بسته سیگار وجود نخواهد شد."

  "این آخرین ابزار باقیمانده برای تبلیغ سیگار در استرالیا برای شرکت‌های دخانیات است و ما از این محدود کردن آن اصلا ناراحت نیستیم."

تبلیغ دخانیات در استرالیا ممنوع است، و سیگارکشیدن در اغلب مکان‌های عمومی سربسته مانند ادارات و رستوران‌ها ممنوع شده است.

اما راد گفت حدود 15000 استرالیایی از بیماری‌های مربوط به سیگار کشیدن در هر سال می‌کیرند، و دخانیات هر سال به خاطر هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و کاهش بازدهی، 31.5 میلیارد دلار برای این کشور خرج برمی‌دارد.

 لابی‌های بهداشتی از این ابتکار عمل ریشه‌ای در بسته‌بندی سیگار استقبال کردند، و می‌گویند این کار مانع از آن می‌شود که کودکان به امتحان کردن سیگار روی بیاورند.

کامرون پروت از بنیاد قلب استرالیا در این باره گفت: "شواهد پژوهشی ثابت می‌کند که نمایش خرده‌فروشی کودکان را به سمت سیگارکشیدن می‌کشاند، و آنها را با احتمال بیشتر در معرض امتحان کردن فراورده‌های دخانی قرار می‌دهد."

 "ممنوعیت نمایش برند روی پاکت سیگار یک ابتکار بهداشت عمومی عالی است که نه تنها زندگی‌ها را نجات می‌‌دهد، بلکه بار وارد بر نظام بهداشتی را کاهش می‌دهد، زیرا سیگاری‌های کمتری با بیماری‌های قلبی و سرطان به آن مراجعه خواهند کرد."

 در همین حال کشور همسایه استرالیا، در نیوزیلند نیز قیمت سیگار از پنچ‌شنبه 10 درصد افزایش داد و در شروع سال 2011 یا 2012 قیمت 10 درصد دیگر افزایش خواهد یافت.

کد خبر 106297

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز